Електромобилите набират все по-голяма популярност по света. Броят им по пътищата се увеличава стремглаво, макар да не си даваме сметка за това понякога.

С настъпването на студените месеци от годината възниква въпросът с разхода на ток. Очаквано той се променя, когато навън климатичните условия са по-сурови. Колкото по-хладно е, толкова по-малка е автономната работа.

И въпросът не е в температурата навън. След хладна вечер автомобилът има нужда от загряване, а системите за отопление работят с енергия. Така колко именно „километра“ губи електромобилът през зимата?

Да разгледаме няколко ситуации:

Ако навън е 0 градуса, по време на шофиране частично се използва енергия за подгряване. Така електромобилът губи 10% от своя запас на хода. Така Renault Zoe Z.E. 40 със своята реалистична „далекобойност“ от 300 км ще изминава 270 км.

Ако температурата навън стигне до минус 10 градуса и използваме парното често, нивото на заряда „пада“ до 20-30%. При още по-ниски температури, например минус 20 градуса, се очаква съкращаване на пробега до 30 и даже 50%.

За да избегнете загуби в такива размери, необходимо е да спазвате един основен съвет – максимално да загреете салона преди тръгване. Докато колата се зарежда и черпи енергия от мрежата, а не от собствената си батерия.

За целта използвайте т.нар. климатичен таймер, с помощта на който може да зададете времето на тръгване и необходимата температура. След това таймерът самостоятелно ще се активира и ще загрее салона.

Останалите препоръки са „стандартни“ – минимално използвайте парното – редувайте с функцията загряване на седалките; променете обичайния начин на шофиране на „икономичен“; опитайте се по-често да използвате инерцията и да избягвате убиването на скоростта.