Даниел Кардър е 45-годишен инжинер, с посивяла коса, който не изглежда като типичния човек в състояние да срине един световен автомобилен концерн. Именно това е на път да се случи обаче, след като Кардър и неговия малък екип разследват и показват лошите практики на най-големия европейски автомобилен производител – Volkswagen.

В изследване с бюджет от 50 000 долара Кардър, заедно с екипа си, прави проучване в West Virginia University, което стига до извода, че Volkswagen мами в тестовете относно вредните газови емисии в САЩ.

Това е на път да разгори невиждан скандал в ръководството на Volkswagen, както и да постави репутацията на компанията на карта.

Първоначалните резултати от проучването, финансирано от организацията с идеална цел International Council on Clean Transportation (ICCT), сочат, че европейската компания е мамила в предоставяната информация.

Първоначално екипът решава, че има нещо сбъркано в методологията на проучването и повтаря и проверява многократно тестовете си. „Първото нещо, което всеки прави, е да обвинява себе си. Дали не направихме нещо погрешно“, коментира Кардър в интервю пред финансовото издание Reuters.

Някои от тестовете на конкретни модели са посочили между 15 до 35 пъти повече вредни емисии от допустимите норми в САЩ, по отношение на модели с дизелови двигатели.

Разгарянето на скандала през последните дни обаче е изненадващо, според Кардър, предвид на факта, че резултатите от проучването са представени преди година и половина.

Междувременно изпълнителният директор на Volkswagen – Мартин Винтеркорн, е изложен на сериозен натиск от борда на директорите на компанията да обясни как се е стигнало до този проблем, който се очертава като най-голямата криза в 78-годишната история на компанията. Бордът на компанията трябва да реши в петък дали да продължи договора на Винтеркорн.

От щатския регулаторен орган Environmental Protection Agency (EPA) коментират, че на Volkswagen могат да бъдат наложени глоби в размер до 18 милиарда долара.

От немската компания вече обявиха, че ще заделят провизии в размер на 6.5 милиарда евро от резултата си за третото тримесечие за покриване на потенциални глоби.

Други страни в Европа и Азия също обявиха, че ще проведат самостоятелни разследвания относно емисиите вредни газове на автомобилите на Volkswagen.

Акциите на компанията се понижиха вчера до нива под 100 евро за пръв път от четири години насам. От началото на седмицата до момента тя е загубила около 25 милиарда евро от пазарната си капитализация.