Да, ще живеем в свят, в който придвижването с летяща кола ще бъде нещо обичайно. Остава само да разберем кога и как ще се случи.

Това уверяват Франсоа Шопар, основател на стартъп компанията Starburst Aerospace, Александър Зозел, съосновател на Volocopter, и Матиас Мопсен, представител на отдел „Градска мобилност“ в Airbus, пише френският вестник Les Echos.

Тримата експерти бяха поканени на конференция по темата миналата седмица в рамките на Web Summit в Лисабон.

„В нашите градове с натоварен трафик смятаме, че появата на летящи автомобили е необратима. Има търсене, сега всички усилия са съсредоточени върху предлагането“, казва Матиас Томсен, чиято компания работи по два проекта за летяща кола.

Публикация, споделена от Carola Pfeifle (@carolapfeifle) на

„С летящите автомобили вече не убиваме природата, вече няма нужда да строим пътища, нито тунели, нямаме нужда от гуми и те вдигат по-малко шум – хората ще видят тези предимства“, допълва Александър Зозел.

Как ще изглеждат летящите коли?

Публикация, споделена от Kristen J. Bates (@kristenjbates) на

Вдъхновена от научнофантастичните филми, летящата кола е в центъра на изследванията на много независими компании - Zee.Aero (в която акционер е основателят на Google Лари Пейдж), Terrafugia, Uber, Hoversurf, Aeromobil, PAL-V, Toyota, DeLorean Aerospace, Ehang, Airbus, Volocopter...

Различните прототипи започват от класическа кола с крила и стигат до усъвършенствани дронове, снабдени с няколко двигателя.

„Има десетки проекти. Но днес изниква модел, който е комбинация между този на Volocopter (двигател, снабден с 18 електрически ротора) и модел с крила“, потвърждава Франсоа Шопар.

Според него при Volocopter има две неудобства - броят на перките, които са твърде обемни, и липсата на крила, което намалява автономността на апарата.

В случай на авария водачите трябва да могат да чакат малко повече във въздуха, подчертава Шопар. Освен това крилата позволяват на автомобила да се движи по-бързо и да пести от гориво, допълва той.

Според експерта летящата кола на бъдещето ще може да излита вертикално - характеристика, която я прави по-пригодена за градовете.

Най-солидните проекти: Joby, Lilium, Aurora

Кои са най-солидните проекти според първия инкубатор в света, посветен на стартъп компании в областта на авиацията и космическата индустрия?

Един от тях е на германската стартъп компания Lilium – апарат за вертикално излитане, друг проект е на американската компания Joby Aviation – електрически самолет, който може да достига скорост от 320 км/ч, а третият е на d'Aurora Flight Sciences, която беше придобита от Boeing и създаде партньорство с Uber.

Публикация, споделена от Guys Gab (@guysgab) на

Volocopter и Airbus също твърдо вярват в своите проекти за летящ автомобил. Апаратът на младата германска компания може да превозва до двама пътници с 18 електрически ротора и автономия от 20 минути.

Airbus работи, от своя страна, по два проекта – едноместния дрон Vahana и двигателя „две в едно“ Pop Up, който може да се превръща в кола или въздушно превозно средство.

Луксозни таксита

Тримата експерти са съгласни за едно нещо – частните лица няма да имат летяща кола в гаража си, поне на първо време.

„Вече виждаме, че все по-малко хора притежават класически автомобили. Освен това тези коли ще струват сравнително скъпо и ще трябва да се презареждат на точно определени места“, отбелязва Франсоа Шопар.

Airbus планира да използва летящи автомобили като луксозни таксита.

„Хората ще ги използват, за да се придвижат по-бързо от точка А до точка Б, за да стигат до летището или за важна среща. Те ще бъдат готови да платят два пъти повече, ако времето за придвижване е два пъти по-кратко“, прогнозира Матиас Томсен.

Във Volocopter разчитат на редовни линии в „отворено пространство“, т.е. извън градовете. „Освен това могат да се изминават маршрути по поръчка за хора, които искат да пътуват през уикенда“, казва Александър Зозел.

Има ли пилот в летящата кола?

Летящите коли автономни ли ще бъдат или ще се управляват от човек?

„Всичко ще зависи от възприятието на обществото“, смята представителят на Airbus. Според него автомобилите без шофьор вдъхват повече доверие, защото грешките „по-често са човешки“.

„Битката за автономността има повече шансове за успех във въздуха“, смята й Франсоа Шопар. „Средата е по-лесна за възприемане и правилата, които се прилагат, вече се използват в авиацията“, казва той.

Възможно е обаче първите летящи коли да не са автономни заради „регулациите, които все още не са приспособени за големите дронове“, допълва Шопар.

Между 500 и 1000 коли във всеки град

„Никой не иска небе, пълно с летящи коли, като в сцената от филма „Петият елемент“, казва шефът на Volocopter. Инвеститорът Франсоа Шопар има много конкретна представа за трафика: „Uber илюстрира притока на пътници. Пазарът в големите градове е между 500 и 1000 коли“.

Тези услуги ще се предлагат „там, където пътуването по въздух е най-търсено, където задръстванията са най-многобройни, където замърсяването е най-голямо. Азиатският пазар със сигурност е в списъка“, казва Матиас Томсен.

Излитане след три до пет години

„Нищо няма да ни спре. Властите знаят, че летящите коли идват. Всички са подготвени“, уверява Александър Зозел. Апаратът на Volocopter вече направи първия си тренировъчен полет при реални условия в Дубай преди няколко седмици.

Първата демонстраия, по време на която обикновени хора ще могат да изпробват колата, ще се състои след три до пет години, смята Зозел.

Графикът при Airbus е сходен: Матиас Томсен вижда появата на летящите автомобили между 2020 и 2022 г. „Процесът вече започна. Ще има и други тестове в идните три години и летящите коли ще се превърнат в търговска реалност след пет години“, смята той.

Остава само да работим върху „надеждността и сигурността“ в момент, когато дроновете откриха пътя, като демократизираха „автономността, автопилота, комбинацията с GPS-а и машините, които функционират с електричество и следователно не са толкова скъпи“, отбелязва Томсен.

„Федералната администрация по авиацията казва, че е готова да сертифиира първата електрическа кола с вертикално излитане до 2020 г. След като кандидатурите бъдат одобрени, ще имаме търговски услуги до пет години“, смята Томсен.

Влезте в бъдещето през 2022 г.