Автономните коли в Калифорния ще могат да се движат по пътищата без задължението да има наличен човек зад волана.

Законовите промени получиха зелена светлина в американския щат, довеждайки до успех дългогодишните усилия на лобистите от Силициевата долина, пише Financial Times.

В началото на тази седмица Департаментът за моторни превозни средства (DMV) разреши на автомобилните производители и технологичните компании да тестват автономни коли, без да се налага да има жив човек вътре в автомобила.

Досега законите на Калифорния задължаваха компаниите да провеждат тестове само с наличието на истински човек в колата, който да реагира в случай на извънредна ситуация.

Това принуждаваше компаниите от Силициевата долина да извършват тестове на автономни автомобили извън домашния си щат Калифорния.

„Това е голяма стъпка напред за автономните технологии в Калифорния”, казва Джийн Шиомото, директор на DMV.

Противници на законовите изменения обаче посочват, че новите правила могат да превърнат пътищата на Калифорния в смъртоносна „видео игра”.

Новите правила се подготвяха повече от 3 години, като бяха нетърпеливо чакани от Силициевата долина, където често се смята, че регулациите спъват развитието на технологичните иновации.

Към днешна дата петдесет компании, включително Alphabet, Uber, Apple, GM, Ford и Toyota, са тествали самоуправляващи се возила в Калифорния.

Според законовите изменения, ако производителите успеят да докажат пред DMV, че техните технологии са сигурни и непробиваеми за кибератаки, местните жители биха могли да се возят на автономни превозни средства до няколко месеца.

Щатският регулатор ще стартира издаването на разрешения от 2 април тази година, въпреки че на федерално ниво опитите за промени все още удрят на камък във Вашингтон.

Така, благодарение на новите правила, за първи път компаниите от Силициевата долина ще могат да произвеждат коли без волан, предали за скорост или спирачки, стига да могат да докажат, че технологията им е безопасна по всички стандарти.

Технологичните компании дълго време чакаха зелената светлина от регулатора. Waymo - компанията на Google за автономни коли, посочваше в миналото, че автомобили, разчитащи на сензори и компютри, са по-безопасни, отколкото варианта с човек, който да поеме волана в случай на необходимост.

„Waymo тества своя автономна технология в Калифорния от 2009 г. насам и приветстваме обявлението на крайната регулация на DMV в Калифорния за автономни тестове и внедряване”, казва говорител на Waymo.

Въпреки че лобито на Силициевата долина успя да изкара човека извън автономния автомобил, човешката намеса все пак ще остане ключов фактор в тестването на новата технология.

Автономните коли ще трябва да разполагат с човешки оператор, който може да ги контролира дистанционно, ако се наложи, като освен това трябва да има гласова връзка с пасажерите.

Компаниите ще трябва да разработят и „план за взаимодействие с правоприлагащите органи”, или с други думи как ще реагира автономната кола, ако бъде спряна от полицаи на пътя, независимо дали в нея има водач или е празна.

Поддръжниците на самоуправляващите се возила твърдят, че компютрите са по-добри шофьори от хората, които лесно могат да бъдат разсейвани.

Автономните коли ще създадат нова транспортна възможност за възрастните хора и гражданите с увреждания, посочват защитниците на технологията.

Въпреки това, Джон Симпсън от неправителствената организация Consumer Watchdog казва, че употребата на оператор от дистанция „ще бъде точно като да играете на видео игра, с тази разлика, че са заложени животи на карта”.

Калифорния не е първият щат, в който тестовете на автономни коли без водач са разрешени. През миналия октомври Waymo започна тестове на возила без шофьор във Финикс, Аризона, като планира да пусне комерсиални автономни услуги там през тази година.

Невада и Мичиган също дават зелена светлина на напълно самоуправляващите се возила, а в някои други щати съществуват локални пилотни програми.

Промените в законите на Калифорния обаче са истинска революция за автономните технологии, тъй като в този щат има най-голям брой компании, които работят по темата – от гигантски конгломерати до малки стартъпи.

„Ще продължаваме да наблюдаваме смесица от подходи в другите щати. Възможно е много от тях да имат доста по-леки регулации спрямо тези в Калифорния”, казва Брайънт Уолкър Смит, асистент в училището по право към University of South Carolina, който пише редовно за автономните технологии.

Джон Симпсънс от Consumer Watchdog посочва, че шофьорите в Калифорния са притеснени от това, че ще трябват да делят пътищата с роботи.

По последни сметки, автономната система на Waymo трябва да бъде преглеждана от човек на всеки 5 596 изминати мили. За сравнение, Cruise на General Motors трябва да бъде проверявана от човек на всеки 1 254 изминати мили.

Всяка автономна кола трябва да разполага със „записващо устройство за данни”, подобно на „черната кутия” в самолетите, което архивира информация относно сензорите и системите на всеки 30 секунди.