Продажбите на електрически превозни средства са на път да достигнат исторически връх тази година, но е необходима повече работа в други сектори, за да се постигне глобалната цел за нулеви нетни емисии до 2050 г., според Международната агенция по енергетика.

Институцията посочва в съобщение, цитирано от CNBC, че има окуражаващи признаци за напредък в редица сектори, но предупреждава, че са необходими по-големи усилия за постигането на нетните нулеви емисии до средата на този век.

Докладът на МАЕ Tracking Clean Energy Progress, който се публикува всяка година, разглежда 55 части от енергийната система.

Що се отнася до електромобилите, организацията смята, че глобалните продажби са се удвоили през 2021 г. и вече представляват близо 9% от пазара на автомобили. През 2022 г. се очаква още един рекорд на продажбите на електрически превозни средства, което ще им отреди дял от 13% от общите продажби на лекотоварни автомобили в световен мащаб.

Международната агенция по енергетика по-рано заяви, че продажбите на електрически превозни средства са достигнали 6.6 милиона през 2021 г. и само за първото тримесечие на 2022 г. възлизат на около 2 милиона, което представлява 75% увеличение в сравнение с първите три месеца на 2021 г.

Според агенцията, както електромобилите, така и осветлението, където повече от 50% от световния пазар вече използва LED технологии, са на път да постигнат заложените екологични цели за 2030 г.

Но въпреки добрите перспективи за пазара на електромобили, МАЕ отбелязва, че те все още не са глобален феномен. Продажбите на развиващите се пазари растат с много по-бавни темпове поради по-високите разходи за покупка и недостатъчната инфраструктура за зареждане.

5 довода, които може да ви разколебаят да купите електромобил Липсата на достатъчно станции за зареждане в България е една от основните причини да сложите на пауза покупката

Извън електромобилите, има 23 области и сектори от икономиката, които все още изостават от плановете за постигане на нетни нулеви емисии до средата на настоящото столетие.

„Областите, които изостават, включват подобряване на енергийната ефективност на дизайна на сградите, разработване на чисто и ефективно централно отопление, постепенно премахване на производството на електроенергия от въглища, елиминиране на изгарянето на метан, пренасочване на авиацията и корабоплаването към по-чисти горива и по-чистото производство на цимент, химикали и стомана“, посочват експертите на МАЕ.

Намаляването на създадените от човека емисии на въглероден диоксид до нула до 2050 г. се смята за решаващо, когато става въпрос за постигане на целта за ограничаване на глобалното затопляне до максимум 1.5 градуса по Целзий, заложена в Парижкото споразумение от 2015 г.

Въпреки всички предизвикателства обаче, изпълнителният директор на Международната агенция по енергетика Фатих Бирол изразява предпазлив оптимизъм.

„Има повече признаци от всякога, че новата глобална енергийна икономика напредва силно. Това потвърждава моето убеждение, че днешната глобална енергийна криза може да бъде повратна точка към по-чиста, по-достъпна и по-сигурна енергийна система. Анализите обаче показват необходимостта от по-големи и продължителни усилия в редица технологии и сектори, за да се гарантира, че светът може да постигне своите енергийни и климатични цели“, заяви той.
Докладът на МАЕ идва на фона на ожесточените дебати относно климатичните цели и бъдещето на енергията.

Тази седмица генералният секретар на ООН Антонио Гутериш каза, че развитите икономики трябва да наложат допълнителен данък върху печалбите на фирмите за изкопаеми горива, като средствата бъдат пренасочени към страни, засегнати от изменението на климата, и домакинствата, борещи се с кризата с разходите за живот.

В обширно обръщение към Общото събрание на ООН в Ню Йорк той описа индустрията за изкопаеми горива като „пируваща със стотици милиарди долари субсидии и неочаквани печалби, докато бюджетите на домакинствата се свиват и планетата ни гори“.