Двадесет и две години от смяната на режима у нас и близо 5 години пълноправно членство на България в Европейския съюз, малките фирми, гръмко квалифицирани като гръбнакът на българската икономика, продължават да изпитват страх.

Страх от това да говорят открито за проблемите, с които се сблъскват с бюрокрацията, конкретно.

Описание, позиция и предположения


В редакцията на Profit.bg постъпи вчера сигнал, че в страната ни има проблем в Бюрата за обслужване на превозвачите (БОП) и по-конкретно с издаваните от тях разрешителни на превозвачите за курсове в трети страни, като Турция, Русия и Украйна.

От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията потвърдиха по-късно за проблема, който според тях е технически и се работи по неговото отстраняване.

„Вероятната причина е, че са постъпили много заявки за разрешителни, което било обичайно в края на годината", цитираха вчера от Транспортен вестник позицията на ведомството.

Подобна официална версия на случващото се обаче не задоволява потърсилия ни вчера превозвач, който за пореден път не успя да се снабди с разрешително от БОП. А не е получил нужния документ по простата причина, че когато системата заработила в конкретното бюро, квотата на разрешителните била вече изчерпана. Той е на 90% убеден, че те са отпуснати в София, но не изключи вероятността и други бюра в България да са пробили, както самият се изрази.


Случката го навява на мисъл, която е коренно различна от официалното обяснение
на министерството. Според него, в създалата се обстановка с резервационната система се облагодетелстват едни превозвачи, за сметка на други, които не могат да извършват курсове и така губят клиенти, а защо не и своя бизнес. А резултатът не закъснява - разчистване на пазара с непазарни средства.

„Каква гаранция имам аз, че следващият понеделник (разрешителни се издават само в този ден, според скорошна промяна – бел. авт.), когато се наредя на опашката ще се сдобия с разрешителното," попита той по телефона.

Дали притесненията на човека са основателни, от Profit.bg не се наемаме да кажем, но ще проверим кои са били работещите бюра вчера, колко разрешителни за превози за Русия, Турция и Украйна са били издадени, на кои фирми са отпуснати такива и защо не са стигнали бройките до всички бюра в страната.


Страх

В хода на разговора ни обаче, впечатление ми направи и друго нещо, върху което именно искам да акцентирам в този коментар.

Превозвачът се обади в редакцията ни много изнервен от загубения ден на опашката в бюрото. По неговите думи така изглеждали и всички, наредили се като него да чакат. В изнервената ситуация, дори се родила и идеята да блокират пътни артерии с камионите си.

„Какви блокади искат да правят, когато тях ги е страх да наберат един телефон и да питат какво става и защо няма разрешителни", добави веднага през смях превозвачът, чиято основна цел бе да потърси подкрепа от медиите.

Макар да се бе престрашил да стори това, той не можа да скрие на няколко пъти притеснението си, че е възможно някой от София да прояви интерес към тези, които се опитват да надигат глави и така да си докарат нови главоболия на себе си и на своя бизнес.

За какво става дума, господа? Защо днес, един предприемач в България може да изпитва подобни страхове и основателни ли са те? Вероятно ще опонирате, като кажете, че ако са му чисти нещата, то няма от какво да се страхува да говори открито за проблемите. Да, така е, но всеки, който се занимава с бизнес, знае колко приятна е една невинна проверка, пък нека документите да са ти в ред.


И така господа,
каква икономика искаме да развиваме, когато гръбнакът й се е превил под тежестта на страха?