На всеки жител на Европейския съюз се падат 0.53 леки автомобила, показват данните на Евростат.

На регионално ниво обаче се наблюдават значителни различия в притежаването на автомобили в рамките на ЕС.

Провинциите Вале д'Аоста и Тренто в Италия регистрират най-високи стойности (съответно 1787 и 1285 автомобила на 1000 жители).

Най-ниските пък са отчетени в Пелопонес, Гърция - 186 автомобила на 1000 жители.

По отношение на пътническите автомобили източните държави членки на ЕС регистрират най-ниските стойности, докато нивата в западните държави са значително по-високи.

През 2020 г. три от петте най-високи нива на моторизация (брой леки автомобили на 1000 жители) са регистрирани в Италия - Вале д'Аоста, Тренто и автономна провинция Болцано (1787, 1285 и 871 автомобила на 1000 жители), следвани от Флеволанд в Холандия (857 на 1000) и финландския регион Аландски острови (840 на 1000).

Тези регионални ставки често са свързани с икономическото благосъстояние на регионите, но могат да бъдат повлияни и от специфични обстоятелства. Високото ниво на моторизация във Вале д’Аоста, например, се влияе от данъчните правила, а във Флеволанд то е свързано с близостта до по-голям град, отбелязват от Евростат.

От друга страна, най-ниските нива на моторизация са отчетени в два френски отвъдморски департамента (Майот със 72 автомобила на 1000 жители и Френска Гвиана с 209 на 1000) и три гръцки региона (Пелопонес (186 на 1000), Централна Гърция (238 на 1000) и Северно Егейско море (261 на 1000).

В България най-високи нива на моторизация се отчитат в Югозападния регион (470 коли на 1000 жители), където попада и столицата София. В останалите региони на страната обаче стойностите не са много по-ниски, като варират от 380 в Югоизточния до 407 в Северен Централен.

Доста по-различна е картината при товарните превозни средства (камиони, влекачи и специални превозни средства, с изключение на ремаркета и полуремаркета), където не се наблюдават системни разлики между западните и източните европейски региони.

82% ръст на електромобилите и 58% на хибридите у нас за годинаКъм 1 юли 2022 г. изцяло електрическите леки автомобили у нас са 4614

Делът на лекотоварните автомобили в общия брой на пътните превозни средства в региона зависи от няколко фактора. Сред тях са регионалните транспортни системи и инфраструктура за различни видове товарен транспорт, като например магистрали, железопътни линии, капацитет на пристанища и летища. Икономическите характеристики на региона също играят роля.

12 от първите 15 региона на ЕС с най-нисък дял на товарните и специални превозни средства са в урбанизираните райони на Германия (вариращи между 7.4% и 9.7%).

Като се има предвид липсата на данни за 2020 г. за Гърция (която има най-висок дял на товарни превозни средства в общия брой превозни средства през 2019 г.), най-високите дялове на товарни автомобили в общия автопарк през 2020 г. се наблюдават в Испания (9 от 15 региони с най-висок процент), вариращ между 25.4% в Канарските острови и 19.4% в Каталуния.