Автомобилната индустрия в световен мащаб продължава да е в криза не само заради липсата на чипове, но и заради войната в Украйна, където, както и в Русия, са някои от големите заводи за производство на автомобилни компоненти.

Поскъпването на металите и локдауните в Китай са другите основни фактори, които влияят негативно на производството на автомобили. Това коментира пред Българското национално радио Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на вносителите на нови автомобили.

Търсенето на нови автомобили в световен мащаб е по-голямо, отколкото тяхното производство. От бранша очакват постепенно стабилизиране на пазара през 2023 година, като към края ѝ е възможно отрасълът да заработи нормално.

"Проблемите, свързани с доставките на чипове започват постепенно да се изглаждат. Търсенето по отношение на потребителската електроника вече се нормализира, което означава и увеличаване на капацитета, предназначен за автомобилните производители. Така че крайният резултат ще бъде, че догодина по някое време се очаква този проблем да се минимизира. Няма да изчезне, но ще има минимално влияние върху производството. Същото важи и за предизвикателствата, свързани с веригите за доставка. В Китай нещата в момента се стабилизират. Междувременно повечето производители преместват в момента или вече са преместили част от производствените си мощности, които са произвеждали компоненти, базирани в Украйна", казва Костадинов.

Индия атакува пазара на чиповеСтраната иска да се нареди до първите в това производство

По данни на МВР продадените у нас автомобили за първото полугодие са около 16 000.

Александър Костадинов поясни, че това са основно леки и лекотоварни коли. В България нови автомобили купуват преди всичко фирми и в по-малка степен физическите лица.

"България е на последно място в Европа по отношение на проникването на нови автомобили на 1000 души население. И този факт не е обусловен единствено и от по-ниския стандарт, а иот по-ниския БВП, но също така и от липсата на политика по отношение на новата мобилност", смята председател на Управителния съвет на Асоциацията на вносителите на нови автомобили

Според статистиката България изостава в търсенето на електромобили. Електрическите автомобили в Европа са около 10%, а в България - под 3%.