Краят на лятото обикновено дава началото на големите намаления. Тогава идва моментът, в който търговците свалят цените, а джобовете ни изтъняват при „по-изгодното“ пазаруване. Дали обаче и краят на този сезон ще прилича на предишните?

Налице е нова мода сред магазините. Ако до преди една-две години у нас никой не знаеше какво е outlet, то днес жителите на големите градове са силно привлечени от шоповете, чиито имена съдържат английската думичка. Столичани дори пазаруват в outlet център, който е разположен на повече от 12 хиляди квадрата.

Причината за големия интерес – по света да пазаруваш в outlet означава да се сдобиеш с маркови артикули от стари колекции на цена, по-ниска най-малко със 70%. И понеже много българи не могат да си позволят цените, когато не са коригирани при разпродажбите, виждат перфектна възможност в outlet-ите.

По какво приличат обаче този тип магазини у нас на тези по света?

Обикновено по надписа. Иначе българските outlet-и по нищо не наподобяват останалите. По-голямата част от тях, които разпродават определена марка, го правят на много по-високи цени, отколкото в останалите страни. Намалението често не надвишава 50%, като дори и то е рядкост.

Съществува обаче и една друга група магазини, които само в български условия могат да носят името outlet. Специално в столицата техният брой главоломно расте. В тях обикновено се предлагат наистина маркови дрехи, които обаче не са на разпродажба, а спокойно могат да се определят като „втора ръка“.

Как да разпознаем дали дрехите, които ни предлагат на атрактивни цени, наистина са нови?

Най-често при облеклото втора употреба е налице само по един брой от вид. Тоест няма номерация или различни цветови гами. Показателно е и ако етикетът на дрехата е отрязан. Често артикулите от този тип са замърсени или имат фабрични дефекти. Друг начин да се ориентирате в магазин, където се съмнявате, че ви предлагат дрехи втора употреба, е да потърсите надпис относно произхода на стоката. Обикновено той е сложен на места, където рядко някой може да го види, но по закон трябва задължително да присъства.

Разбира се, няма нищо лошо в това и да пазарувате дрехи втора ръка. Важното е да го знаете, а не да се заблуждавате, че плащате за нови облекла.

Всъщност, и пазарът на дрехи втора употреба у нас се разви с главозамайващи темпове. И причината не е в това, че българите са тарикати и държат да плащат по-малко, а просто защото марковите облекла не са във възможностите им - дори в outlet-ите. Показателна е статистиката - през 2007 г. българските домакинства са похарчили за облекло и обувки средно 252 лв. Това са 3.5% от общите разходи на семейство.

Снимка: БГНЕС/ЕРА