Пет соцавтомобила, които все още можете да видите по улиците

2774
Пет соцавтомобила, които все още можете да видите по улиците

© Unsplash

Автомобилите от времето на социализма предизвикват нееднозначни емоции у повечето хора.
„„
Някои от тях изпитват носталгия, тъй като са прекарали детството си на задната седалка на някоя от тези марки.

Други, най-вече представителите на по-възрастните поколения, са чакали години, за да получат заветните ключове на своя нов автомобил от Мототехника - държавното предприятие, което притежава монопол върху търговията с превозни средства за частни лица до 1989 г. 

За немалка част от автомобилните ентусиасти соцвозилата са обект на подигравки поради факта, че в технологично отношение те изоставаха доста от своите западни аналози.


Факт е обаче, че част от тези коли все още могат да се видят по улиците на съвременните градове, включително и в България. Други отдавна са се превърнали в екзотика и се търсят активно от колекционерите.

Ето пет култови модела от времето на социализма, които можете да видите сравнително често, особено в по-малките населени места.

Лада Нива

Лада Нива е може би най-легендардият модел, който някога е слизал от поточните линии на Волжките автомобилни заводи, или просто ВАЗ. Високопроходимият автомобил се произвежда от 1977 г. до ден днешен на различни места по света.

Малко хора знаят, че името на високопроходимия автомобил не идва от селското стопанство, а от иницалите на имената на децата на главните конструктори на колата - Пьотр Прусов и Владимир Соловьов (съответно съответно Наталия, Ирина, Вадим и Андрей).

Друг слабоизвестен факт, е че Нивата е първият високопроходим автомобил в света със самоносеща конструкция (каросерията е интегрирана в шасито като носещ елемент). От тази гледна точка, тя е един от "първопроходниците" на съвременните масови возила с четири задвижващи колела, които формират т. нар. SUV клас.

Непретенциозното обслужване и сравнително ниската цена на резервните части са причината много Ниви да се движат до ден днешен по нашите пътища. И то не само по асфалтовите, но и по горските.

Волга 2410

Волга е автомобилът на номенклатурата и то не само в Съветския съюз, но и в повечето държави от Източна Европа, които са част от социалистическия лагер. 

Най-масовият модел на Горковския автомобилен завод 2410 се произвежда от 1968 до 1985 г., когато е пусната модернизираната версия ГАЗ-2401.  

Освен за висшите чиновници, има и специализирани модификации на Волгата - таксиметрови автомобили, линейки, коли на милицията, а по-късно дори и специална серия за КГБ, оборудвана с 8-цилиндров двигател ЗМЗ-505.

До края на социалистическия период леките автомобили на ГАЗ си остават символ на властта. Те не са презназначени за всеки, а и се намират най-високо в ценовата листа, макар че техническите им характеристики не са особено впечатляващи.

В България, например, цената на автомобил Волга 2410 през 1980 г. е 9200 лв., което я прави най-скъпият автомобил, предлаган от Мототехника. Средната заплата у нас по онова време е около 182 лв.

Днес Волгите са по-скоро екзотика, но все още по улиците могат да се видят представители на модела в движение и в сравнително добро състояние. На пазара за употребявани автомобили обаче цената им съвсем не е ниска, най-вече заради колекционерската им стойност.

Москвич Алеко

Москвич Алеко има специално място на българския автомобилен пазар през 80-те години на миналия век, тъй като освен Автомобилния завод на Ленинския комсомол в Москва (откъдето идва и името му Алеко), се сглобява и в завод Балкан в град Ловеч.

Москвич Алеко с кодово наименование 2141 е един от първите съветски автомобили със задвижване на предните колела. Той се произвежда от 1986 до 2002 г., като в Ловеч производството продължава от 1988 до 1990 г. През този период у нас са сглобени над 35 000 броя от този модел.

Общо от 1966 до 1990 г. в България са сглобени над 300 000 броя Москвич 408, Москвич 408И, Москвич 412 и Москвич 2141 „Алеко“.

Някои от тези автомобили се движат по българските пътища до ден днешен.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg