Скоро електромобилите ще заприличат по нещо на смартфоните – акумулаторните им системи ще се превърнат във външни допълнителни батерии за електропреносните мрежи. Доста практично наистина, само да ги нямаше досадните зарядни кабели. И да вали, и да гърми – шофьорът трябва да свърже електромобила със зарядната станция чрез кабел.

Но и това е на път да се промени: Бош, в ролята на координатор на проекта BiLawE, проучва съвместно с Института Fraunhofer и GreenIng GmbH & Co. KG иновативна концепция за индуктивно зареждане на автомобилите, т.е. без физически контакт – чрез магнитно поле, докато колата е паркирана на зарядната станция.

Новата технология ще направи електромобилите още по-екологични, а електропреносните мрежи – по-стабилни. Едно от предизвикателствата пред тях е фактът, че енергията от възобновяеми източници като вятър, слънце и вода, е обект на естествени колебания.

В тази връзка консорциумът, обединен в публично финансирания изследователски проект BiLawE, разработва индуктивна зарядна система с цел създаване на интелигентна структура за постоянно използване на възобновяемите енергийни източници.

Решението им се базира на акумулатори за електромобили с двупосочно зареждане – батериите ползват мощната интелигентна зарядна система за съхранение на енергията, но при нужда те могат да върнат тази енергия обратно в мрежата.

Ако силното слънце или вятър генерират енергийни пикове, електричеството временно ще се съхранява в акумулаторите на автомобилите. При висока облачност и безветрие енергията ще се върне обратно в мрежата за покриване на нуждите. „За да работи системата, електромобилите трябва да се свързват с мрежата възможно най-често и то за възможно най-дълго време.

Това, на свой ред, изисква стационарна инфраструктура – специални индуктивни зарядни станции, свързани с националните и регионални електропреносни мрежи, а също и с изолираните мрежи, захранващи само ограничени райони“, обяснява Филип Шуман, физикът начело на проекта в изследователския център на Бош в Ренинген, близо до Щутгарт.

Безжично зареждане по време на паркиране

Предимството на индуктивната система е безжичното зареждане. Тъй като не се ползват свързващи кабели, автомобилите могат да се включват по-често към електропреносната мрежа, а двупосочните зарядни станции могат да я разтоварват и стабилизират, дори и когато електромобилите са в движение. Ето защо проектът цели и създаването на концепция за производство на компоненти за зарядни системи, както и на бизнес модел за разнообразни мрежови услуги, свързани с възстановяването на енергията.

Силни партньори

Изследователският проект BiLawE (от немски – двупосочни икономични индуктивни зарядни системи в електромрежата) получи финансиране от 2,4 милиона евро от Германското федерално министерство на икономиката и енергетиката като част от програмата ELEKTRO POWER II и се поддържа от водещия немски югозападен клъстер „Електромобилност“. Партньори по проекта, освен координатора Robert Bosch GmbH, са Институтът за соларни енергийни системи Fraunhofer ISE, Институтът за индустриален инженеринг Fraunhofer IAO и GreenIng GmbH & Co. KG. Проектът бе стартиран в началото на годината, като работата му ще продължи три години.

Германският югозападен клъстер „Електромобилност“ е сред най-значимите регионални организации в областта на електромобилността. Целта на клъстера е да стимулира индустриализацията на електромобилността в Германия и да утвърди немската провинция Баден-Вюртемберг като мощен доставчик на решения за електрическо задвижване. Организацията обединява водещи корпорации, малки и средни компании и научни институти в мрежа за разработки в четири иновативни области: превозни средства, енергия, информационни и комуникационни технологии и производство.