Продажбите на автомобили в Европа бележат рекорден спад през 2020 г.

Той е предизвикан от срива в търсенето през пролетта, по време на първата вълна на пандемията от COVID-19.

През втората половина на годината продажбите се възстановиха сравнително бързо, но недостатъчно, за да компенсират загубите от март и април, съобщава Bloomberg.

Регистрациите на нови автомобили отчитат спад от 24% на годишна база, по данни на Европейската асоциация на автопоризводителите. Това е най-силното годишно повишение от 1990 г. насам, когато започва събирането обща статистика за европейските държави.

Последните месеци на 2020 г. бяха силни за някои копмании, като Volkswagen и PSA Group, което ограничи спада само за декември до едва 3.7% на годишна база.

Държавните субсидии и усилията на дилърските центрове да прехвърлят голяма част от продажбите си онлайн помогнаха на автомобилния сектор да възстанови голяма част от дейността си през третото и четвъртото тримесечие.

Колапсът от март, април и май обаче беше драстичен и индустрията не успя да компенсира натрупаните загуби. За сравнение, в Китай продажбите на автомобили отчитаха ръст през цялата втора половина на 2020 г.

Новите ограничителни мерки срещу разпространението на COVID-19 продължават да оказват негативен ефект върху автомобилния сектор и в началото на новата година, но въпреки това очакванията са, че през пролетта продажбите ще регистрират значителен ръст спрямо същия период на миналата година.

Според прогнозите на Bloomberg продажбите на нови автомобили в Европа ще нараснат с 13% през 2021 г., но ще останат с 15% под нивата от 2019 г.

Кои са най-скъпите автомобили в света?Съставянето на точен списък на най-скъпите автомобили, които можете да си купите, не е лесна работа

Единственият сегмент от пазара, в който се наблюдават положителни тенденции, си остават електрическите возила. За първи път продажбите на електомобили и т. нар. plug-in хибриди в Европа изпреварват тези в Китай.

Прогнозите сочат, че през 2021 г. на Стария континент ще бъдат продадени 1.9 милиона електрически коли, или около 40% от целия световен пазар.

Освен това, според анализите на Bloomberg Intelligence, продажбите на хибриди и електромобили ще изпреварят за първи път тези на дизеловите автомобили през четвъртото тримесечие на 2021 г.

През декември двете най-големи европейски автомобилни компании VW Group и PSA отчитат ръст на продажбите съответно с 8.2% и 1.7% спрямо съответния месец на предходната година.

Daimler (собственик на марката Mercedes) регистрира спад в продажбите от 15% за последния месец на годината, а френската Renault и германската BMW отчитат понижения респективно от 16% и 9.5%.

В разпределението по държави регистрациите на нови автомобили през декември нарастват с близо 10% в Германия, в Испания остават почти без промяна, а в Италия и Франция намаляват с двуцифрени темпове, показва още статистиката на Европейската асоциация на автопоризводителите.