Марте Скогщад Алгот се връща в норвежката столица Осло след период, прекаран в Лондон. Не отнема много време, преди дамата да осъзнае, че шофирането на автомобил, разчитащ на бензин, излиза доста скъпо.

За нейна изненада, Алгот открива, че в Норвегия е по-евтино да караш напълно електрическа кола Tesla Model S, отколкото хибридния модел Toyota Prius.

„Когато изчислим колко харчим за тол такси и гориво, излиза, че даваме сума, еквивалентна на цената на Model S”, казва тя пред CNBC.

„Все още не мога да повярвам, че купувайки това, което смятам за скъпо - луксозна кола, има доста по-голям икономически смисъл от това да притежаваш Prius”, казва тя.

Напълно електрическите автомобили в Норвегия са освободени от тол такси.

„Тол системата е електронна, така че човек не забелязва таксата от 53 норвежки крони (7 щатски долара), но когато видиш сметката в края на месеца, започваш да се питаш дали си заслужава“, обяснява Алгот.

Нейното решение на този проблем е да купи Tesla Model S, която се продава срещу „скромната“ сума от 80 хил. долара. Невероятно или не, четвъртата най-популярна кола в Норвегия е дори по-скъпият Model X, който се търгува срещу 125 хил. долара.

Tesla не е единствената марка хибрид или електрическа кола в Норвегия.

През 2017 г. - и за първи път в историята, електрическите и хибридни модели оформиха над половината от всички продажби на нови коли в страната.

Преходът към електрически коли в скандинавската страна е изключително скоростен през 2017 г. Продажбите на електрически и хибридни модели през миналата година отчитат ръст от цели 52% на годишна база, сочат данните на Norwegian Road Federation (OFV).

Норвегия е страна, богата на петрол, където местното население се радва на висок стандарт на живот, но истинската причина за преход към луксозни електрически коли се крие в това, че те са освободени от данъците, начислявани върху продажбата на автомобил.

Бент Ерик Бакен, учен към групата за технически стандарти DNV GL, коментира, че данъците за автомобилите на бензин в Норвегия възлизат на около 100%, което удвоява цената на колите, продавани в страната. Така луксозните електрически коли са по-евтини спрямо обикновените автомобили, задвижвани на бензин.

Бакен е съавтор на глобална прогноза, която предвижда, че до 20 години почти всички продажби на нови коли в Европа ще са на електрически автомобили. Прогнозата за САЩ предвижда сходен сценарий, но с малко по-бавно разгръщане – до 2040 г.

Бърза експанзия на електрическите коли ще се наблюдава и в Северна Америка и Индия. Регионите, където ще има по-бавно навлизане на електрически коли, са някои части на Африка, Средния Изток, Латинска Америка и Североизточна Евразия.

Дания илюстрира защо политиките на субсидиране са важни не само за проникването на електрически коли, но и за поддържането на съществуващия пазарен апетит. За дълъг период от време покупката на електрическа кола в страната не се облагаше с вносно мито, което достига 180%, когато става дума за кола, разчитаща на двигател с вътрешно горене.

Под натиска на традиционните автомобилни производители, тези данъчни облекчения ще изчезнат постепенно в периода 2016-2020 г. В първите три месеца на 2016 г. обаче новата политика доведе до драстичен спад на интереса към електрически коли. Продажбите паднаха от около 2500 броя за тримесечие на около 200 броя.

Отрезвено от резкия спад, датското правителство обърна курса, но заяви, че ще наложи нова ера без субсидии от 2019 г. Целта е да се въведе 100% данък върху електрическите коли до 2022 г.

Според Бент Ерик Бакен, ценовата бариера при електрическите возила се свива бързо, което означава, че субсидиите ще изгубят значението си скоро. По думите му, електрическите и класически коли ще изравнят нивото на разходите, свързани с тях до 2022 г.

Ученият смята, че липсата на инфраструктура за зареждане с електричество на возилата вече не може да бъде посочвана като проблем, тъй като цената за изграждане вече е сравнима с тази за построяването на нова бензиностанция.

Понякога обаче навлизането на електрическите коли се влияе и от най-различни културни особености.

„Например, когато е минус 20 градуса, става така, че батерията не се представя добре поради измръзване. Има много такива истории. Чувал съм хора да казват, че са имали пълна батерия, но 2 километра по-късно се оказва, че колата няма енергия“, казва Бакен.

Относно притесненията, свързани с разхода на електроенергия, Бакен посочва, че сметката му за електричество е скочила с 5%, след като е започнал да зарежда електромобила си в домашни условия. Според него, страховете от недостиг на електроенергия са силно преувеличени.