Американският производител на електрически автомобили Tesla се готви да представи петия си модел на пазара през 2019 година. Колата ще се казва Model Y, а прототипът вече беше одобрен от изпълнителния директор Елон Мъск, пише Marketwatch.

Какво знаем за модела до този момент? Model Y е кросоувър, чийто дизайн ще е близък до "масовия" Model 3, но ще е по-висок и с пет врати. Вероятно моделът ще разполага и панорамен покрив като по-големия си събрат Model X, както и подобни динамични характеристики - пробег между 320 и 480 километра с едно зареждане и ускорение от 0 до 100 километра в час за между 3.5 и 5.5 секунди.

Очаква се масовото производство да започне през 2020 година, но още до края на 2019 колата да бъде представена официално. Експертите, цитирани от Marketwatch, припомнят че тази година компанията се готви да пусне и система за напълно автономно управление, така че е напълно възможно Model Y да разполага и с тази опция.

Колкото до дизайна, от Tesla засега не споделят много детайли. Компанията публикува само две концептуални скици, които разкриват само отделни детайли от силуета на автомобила.

До този момент компанията е произвела над 150 000 броя от Model 3, а очакванията за продажбите на кросоувъра са за между 500 000 и 1 милион годишно. Цената не е известна, но Елон Мъск спомена, че вероятно ще е с около 5000 долара над тази на Model 3, което означава, че най-евтините модификации вероятно ще се продават за около 40 000 долара.

Петте електромобила на 2018 г. Несъмнено Model 3 е пробив тази година в сегмента на електромобилите Големият въпрос е къде ще се произвежда новия модел и дали ще бъде съпътстван от проблемите с недостатъчния капацитет, които имаше и Model 3. Засега най-вероятната дестинация е Tesla Gigafactory 3 в Шанхай. Там ще се сглобява не само новият кросоувър, но и масовият модел, като се очаква поточните линии да стартират с капацитет от 250 000 броя на година. Целта на компанията е той да бъде удвоен и да достигне 500 000 броя годишно, припомня Marketwatch.

Всички коли, произведени в Gigafactory 3, обаче ще бъдат предназначени за китайския пазар. Засега не е ясно къде ще се правят колите за останалите държави, пише още изданието. Заводът на компанията във Фремънт, Калифорния вече работи на пълни обороти, а Gigafactory 1 в Невада, където се сглобяват батериите за Tesla, не е пригоден за производство на автомобили и евентуалният му ъпгрейд би бил твърде скъп.

Според някои експерти производството на бъдещия Model Y може да бъде изнесено в Европа.

Самият Елон Мъск твърди, че новият модел ще предизвика истинска "производствена революция". Милиардерът твърди, че всички уроци от проблематичния старт на масовото производство на Model 3 вече са научени и грешките ще бъдат изцяло поправени при новия Model Y.

Акциите на Tesla бележат спад от 5% за последната година, като в момента се търгуват за малко над 300 долара за брой. Пазарната капитализация на компанията достига малко над 53 милиарда долара.