Толкова ли е важен Нефтохим за икономиката, всъщност?

5693
Толкова ли е важен Нефтохим за икономиката, всъщност?

През последните дни сме свидетели на невъобразима за западните стандарти ситуация у нас. В резултат на нарасналото напрежение от високите цени на горивата, изразено и в национални протести, в центъра на вниманието бе поставена единствената рафинерия у нас - Лукойл Нефтохим Бургас.

В крайна сметка вчера Лукойл излезе с остро, дори обидно, писмо срещу министър Трайчо Трайков, относно коментарите му, свързани с компанията. Не толкова обаче обвиненията в некомпетентност от страна на частна компания срещу министър беше абсурдно, колкото това че министър-председателят на България защити тази частна компания и разкритикува министъра си.

За данъчните приходи

От Лукойл обявиха, че на тях се падат 40% от данъчните постъпления от началото на година, а Борисов ги подкрепи. "Какво ще стане с бюджета на държавата, ако "Лукойл" в момента се възползва от този проблем и излезе в четиримесечен планов ремонт, което имат право по закон да направят", каза той пред ТВ7.

Всъщност, истината е малко по-различна. Едва ли някой си мисли, че ако Лукойл спре работа, всички тук ще спрем да караме коли. Просто горивото, което се осигурява от рафинерията ще бъде внасяно от чужбина. Върху него се плаща същият акциз и ДДС, съответно ако не се свие потреблението, няма да има и промяна в приходите в хазната.

За печалбата на Лукойл

Другата спорна точка, по която влязоха в пререкание Трайков и Лукойл е рентабилността на завода. От рафинерията обявиха, че работят на загуба през последните 2 години, а министър Трайков отвърна, че щом е толкова губеща фирмата, тогава държавата е готова да си купи обратно завода за цената, която е платена.

Според последния публикуван отчет на бургаската рафинерия за 2009 г., е отчетена загуба от 176 млн. лв., а предходната година е отчетена загуба от над 473 млн. лв. За 2008 г. от Лукойл обясниха загубата със спада цената на нефта, преди това купуван на високи цени. Но пропуснаха да споменат, че е купуван всъщност от компанията-майка.

Проблемът с официалните отчети в случая е, че на входа и на изхода на рафинерията в Бургас стоят свързани фирми. Нефтохим купува суровината си от собственика в Русия, а продава на други свързани дружества, а износът минава през фирма, регистрирана в Швейцария.

Тук вече опираме до въпроса на какви цени се купува суровината, и на какви цени се продава крайната продукция на тези фирми. В законодателството се изисква това да става на пазарни цени, които трябва да се доказват пред НАП при поискване. А дали НАП е поискал това?

Важността на Нефтохим за българската икономика

При положение, че рафинерията внася на 100% суровината и изнася около половината продукция в чужбина, важността за икономиката би се измерила в добавената стойност, която всъщност остава у нас. Както горе вече уточнихме, данъчните приходи от акцизи и горива зависят единствено от потреблението, а не от това от къде идва продукта.

Това, което всъщност остава като добавена стойност за икономиката, са разходите за заплати и услуги, извършени от местни субекти. Разходите за персонала, според отчета на компанията, възлизат на 88.6 млн. лв. Разходите за услуги (охрана, транспорт, застраховки, абонаменти и т. н.) са 119 млн. лв., като не е ясно каква част от тях са реализирани в България. Но дори да приемем, че всички тези малко над 200 млн. лв. остават в България, на фона на над 60 млрд. лв. БВП, това не е много.

Изводът, който може да си направим, е че Нефтохим е важен за икономиката на Бургас, но няма да се отрази осезаемо на бюджетните приходи, както се опитват да ни убедят.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Ивчо, Ивчоооо
# 0
11:03 | 24 March 2011
Ако се плащаше данък загуба, тогава щяха да са безценни за икономиката.
Abe Ivooo
# 1
09:03 | 24 March 2011
Абе Ивчо, къв данък печалба, кви пет лева, като тия са на загуба в последните години, бреее
някой
# 2
09:03 | 24 March 2011
6-тица за статията.
Ivo
# 3
06:03 | 24 March 2011
А някой който да е писал статията да е чувал данък печалба 10% . Така ли е ... малоумници
vlado
# 4
10:03 | 23 March 2011
Евала за статията, ама надали тъпия български народ ще я прочете или разбере. А Бойко трябва да си бие шута, че ми писна от приятелите му.
Dani
# 5
23:03 | 22 March 2011
Браво! Много точно му го обясни на пожарникаря приятел на Лукоил. Но не съм сигурен дали пожарникаря има умствен капацитет да го разбери.
Eмил
# 6
19:03 | 22 March 2011
Точно по тая логика вече двадесет години убиваме всичко , което имахме като икономика-промишленост и особено селско стопанство, докато на края убием и себе си като държава!
F1
# 7
18:03 | 22 March 2011
Добра работа, само така- дана накрая започнем да се държим като гражданЕ, а не само да свиваме уши и да се крием в дупките. За 2 седмици никоя медия не каза очевидното, даже шумно с одобрение на медиите бе отбелязан отговора на руската подлога. Браво колеги, от мен чест и почитание!!!
Jack Bauer
# 8
17:03 | 22 March 2011
Много рядко срещамо в България, но тази статия казва 100% истината. Но даже и да си говорим каквото каже "Риския Бащица" това ще пее Бат' Бойко и това ще стане.
clearly
# 9
17:03 | 22 March 2011
Либия произвежда 2% от световния пегрол и по данни на ОПЕК в момента световния излишък при добива на петрол е между 4.5-6 млн.барела дневно. Така, че Либия може да е причина за вдигането на цените на петрола само в болния мозък на Бойко Борисови и неговия кукловод Валентин Златев. Питам, но не чакам отговор от Златев защо в 9 европейски държави (в т.ч. Полша, Лйксембург и Испания - http://www.energy.eu/#Prices) дизела е по-ефтин от този в България? Отговора го даде министър Трайков - Причината е в изкуствено завишените производствени разходи на монополиста ЛУКОЙЛ, картелирането на пазара на продажба на горива и държавния рекет от страна на МВР и специалните служби срещу независими вносители на горива в страната. Погледнете къде е цената на мазута за отопление в България. Цената на мазута за отопление е една от най-високите в Европа. ЛУКОЙЛ твърди, че поради спадналото потребление и константни производствени разходи, цената на дизела не може да падне. Ами тогава да си оптимизира функционирането. Истината е една - бедните българи тъпчат джобовете на олигарси като Валентин Златев под кроткия одобрителен поглед на неговите слуги във властта от ГЕРБ.
Браво
# 10
16:03 | 22 March 2011
Страхотна статия. Пратете я на пожарникаря.
ivan
# 11
16:03 | 22 March 2011
bravo pavkaaa
ivo
# 12
15:03 | 22 March 2011
dobra statiq, bravo
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Създайте идеалния климат у дома

Каквато и да е температурата навън и каквито и да са вашите...