Обикновено автомобилните производители се стремят моделите им да се отличават от тези на конкуренцията и да притежават собствен облик. В Китай обаче натискът за производството на по-екологични возила принуждава Toyota, Fiat Chrysler, Honda и Mitsubishi да прибегнат до необичаен ход - да продават един и същ автомобил, но с различна емблема, пише Bloomberg.

Четирите компании обмислят продажбата на универсален електрически SUV, който е разработка на китайската Guangzhou Automobile Group Co. И четирите автомобилни гиганти си партнират с нея на китайския пазар. Всеки от производителите ще може да сложи името си в задната част на автомобила, но на практика той ще изглежда по един и същи начин. Основната причина за тази необичайна стъпка е стремежът за покриване на новите, по-строги норми за вредните емисии в Поднебесната империя възможно най-бързо. Така четирите компании ще имат време да разработят собствените си електрически модели, които в бъдеще ще се конкурират на китайския пазар.

Автороизводителите в момента изпробват най-различни тактики, които да им помогнат да не бъдат поставени в неизгодна позиция спрямо своите конкуренти на най-големия пазар на автомобили в света. Новите еконорми, въведени от китайското правителство, имат за цел да направят пътищата в страната "по-зелени" и дават предимство на производителите на електрически возила. Това поставя под натиск мнозинството от автомобилните компании, чиито печалби все още идват основно от моделите с конвенционални двигатели с вътрешно горене.

Toyota Motor Corp. ще пусне напълно електрифицирана версия на високопроходимия модел на Guangzhou, който носи името Trumpchi GS4. От Mitsubishi Motors Corp. предлагат избор между електрически модел и плъгин хибрид, а Fiat Chrysler Automobiles и Honda Motor Co. ще пуснат на пазара хибридни версии с електрически мотор и бензинов двигател.

Всички варианти ще носят емблемата на Guangzhou Automobile на предната си решештка, докато в задната част ще бъде изписано и логото на техния чуждестранен партньор. Цените на различните модификации ще варират според оборудването. Електрическият модел на Mitsubishi, наречен Eupheme, ще струва около 20 000 щатски долара, докато базовата версия на Toyota ix4 стартира от 23 600 долара.

Новата китайска политика за вредните емисии се провежда под мотото "ограничавай или плащай". От януари 2019 година всяка автомобилна компания ще получава точки за производството на модели с нулев въглероден отпечатък. Тези, които не покриват минималните изисквания, ще трябва да купуват т. нар. "кредити", които представляват своеобразни въглеродни квоти.

Guangzhou стартира продажбите на бензиновата версия на Trumpchi GS4 през 2015 година, а моделът бързо се превърна в бестселър. През юни 2017 към моделната гама беше добавен и плъгин хибрид. Само от началото на тази година от него са продадени близо 7000 бройки, което го превръща в един от най-популярните хибриди на китайския пазар.

"Това е модел с доказан пазарен успех. Той може и да не носи големи печалби на чуждестранните компании, но при всички случай те предпочитат да продават него, отколкото да купуват "кредити" за въглеродни емисии", казва анализаторът на IHS Markit Уанг Шан.

От Toyota зявиха, че новият проект ще бъде позитивен за съвместната работа с Guangzhou Automobile Group и че до 2020 година ще разработят собствен напълно електрически автомобил за китайския пазар.