Всички сме свикнали именитите спортни автомобили да се продават с премия спрямо всички останали и да са със сериозни продажни цени. Нещата обаче започват да се променят бързо и сигурно и то не в тяхна полза.

Ще изчезне ли този клас автомобили? Според специалистите: да.

Първите признаци вече са налице на най-големия световен пазар на автомобили – щатския. През изминалата година около една трета от продажбите на скъпи спортни автомобили в САЩ са изчезнали, според данни на Edmunds.com.

Този тренд се ускорява през тази година, като за първото тримесечие продажбите им са намалели с 52%, сочат още данните.

„Има сериозно забавяне по отношението на желанието да се шофира“, смята Ерик Йохимщалер, изпълнителен директор на консултантската Vivaldi Partners Group.

С течение на времето единствените хора, които ще шофират спортни автомобили, ще са любителите на високите скорости и колекционерите, като ще правят това по пистите, прогнозира още Йохимщалер.

Кои са трите основни тренда, които ще допринесат за това?

На първо място, налице са много по-евтини алтернативи, подобно на новия Ford Mustang. Това е най-продаваният спортен автомобил в САЩ, като близо 123 000 от него са закупени през изминалата година, което е ръст от 48% спрямо година по-рано.

Това е доста впечатляващо за двуместен автомобил с почти никакво задно пространство. Ключът обаче се крие в цената от 130 000 долара. И макар от Porsche вече нееднократно да заявиха, че това не е истински спортен автомобил, явно потребителите го харесват.

Той се отличава с мощен V-8 двигател с мощност от 435 конски сили, като вдига от нула до 100 км/ч за под пет секунди, или по-бързо от повечето Ferrari-а от края на 90-те години на миналия век.

Производителите вече стават толкова добри по отношение на техническите характеристики на автомобилите си, че доброто представяне вече не е запазена марка само на европейските производители на луксозни спортни коли.

Например новите модели Chevrolet Camaro и Dodge Challenger Hellcat се отличават дори с още по-забележителни характеристики, като последният е с мощност от 707 конски сили.

За хората с по-ниски бюджети има и още по-евтини алтернативи, като новата Mazda MX-5 Miata. Малка, лека и бърза, тя е почти идеално балансиран спортен автомобил, който може да бъде закупен на цена под 30 000 долара.

Другата причина за умирането на спортните автомобили е треската по високопроходимите спортни коли (SUV).

От представянето си през 2008 година този клас се радва на постоянно нарастващ интерес. Американските потребители например купуват по два броя от модела X6 спрямо всяко спортно купе, продадено от серията 6. През изминалата година BMW е продало близо 8 000 от модела в САЩ. Само през първото тримесечие са продадени още 2000 броя от популярния SUV.

Моделът X6 бе първият SUV пробил на щатския пазар, а примерът бе последван от почти всеки основен водещ производител с модел в класа, включително и от компании като Jaguar и Maserati.

Продажбите на този род автомобили в САЩ са нараснали с 40% през последните три години, като голяма част от ръста е дошъл, според специалистите, за сметка на спортните модели.

И на трето място, спадът в продажбите на спортни автомобили до голяма степен се предопределя от Tesla. Производителят на електрически автомобили дава добра алтернатива на спортните коли със своите модели. Те са изключително бързи и се грижат за опазването на околната среда, което ги прави все по-популярни сред потребителите, най-вече за сметка на спортните варианти.

Разбира се, изчезването на спортните автомобили няма да се случи от днес за утре. За разгръщането на този тренд най-вероятно ще са нужни години. И все пак тревожните сигнали са вече налице.