Защо нямам електрическа кола?

3466
Защо нямам електрическа кола?

© Pixabay

Електрическите автомобили навлизат все по-масово в бита на хората. През миналата година колите на ток из света увеличиха бройката си с цели 50% на годишна база.

Според някои анализатори, електрическите автомобили ще са ключов фактор на световния енергиен пазар, като в резултат на това търсенето на петрол ще срещне своя пик през 2020 г.

Превозните средства на ток вървят с предимства относно разходите, свързани с държавната администрация, паркирането и прочее. Освен това, те са тихи и не отделят вредни емисии, които да замърсяват околната среда.

Защо тогава, като един информиран гражданин, аз нямам електрическа кола? Това пита анализаторът Ник Бътлър от страниците на авторитетното издание Financial Times.

Мога да си позволя електрически автомобил, продължава Бътлър, открих, че те са по-евтини, отколкото очаквах. Съществуват модели, които отговарят на всички предпочитания, като нямам притеснения и за дистанцията, която мога да измина – навсякъде по магистралата има точки за зареждане с електричество.

Единствената видима причина да нямам електрическа кола е, че не съществува удобен начин да я зареждам с ток в домашни условия.

Броят на точките за зареждане обаче в квартала, в който живея в Лондон, са минимално количество – едва 19 публични станции за 316 хил. души население.

Не обвинявам местната власт – понастоящем съществуват множество проблеми и общината си има приоритети. Липсата на достатъчен брой точки за зареждане означава, че ако нямате парите и мястото, за да си изградите лична станция, електрическите автомобили си остават не особено практични.

Ford ще електрифицира всичките си модели до 2030 г. Планирано е към 2020 г. над 40% от всички модели на Ford да получат версии с електрически двигател

Британското правителство инвестира близо 250 млн. паунда в технологии за съхраняване на енергията. Желанието за преход на транспортния сектор към модели с по-нисък вреден ефект върху околната среда е налице.

Въпреки това, инфраструктурата за нещо подобно все още не съществува. С други думи, няма как да използваме мобилни телефони, ако няма изградена телеком мрежа. Проблемите на Лондон не са уникален случай, а тенденция, когато говорим за електрически коли.

Европейският съюз има амбиции да се превърне в световен лидер по отношение на електромобилите, но нов доклад относно инфраструктурата за зареждане показва, че засега желанията си остават по-скоро само на думи.

Някои държави-членки на ЕС дори нямат планове за развитие в тази посока. Друго пък имат силно оптимистични цели, които не отговарят на капацитета им.

Няколко държави се справят добре на това поле, но като цяло има огромни зони, където електрическите автомобили не разполагат с инфраструктура.

Като цяло, подобна инфраструктура има в развитите икономики в Европа, тъй като тези страни имат най-висок потенциал за проникване на превозните средства на ток.

Така, въпреки че автомобилните производители не спират да измислят нови и нови модели коли, а технологията за съхранение на ток се развива с бързи темпове, поне засега автомобилите, разчитащи на двигатели с вътрешно горене, си остават по-удобния метод за транспорт.

От една страна, стоят инфраструктурните проблеми, от друга – концепцията как и откъде ще се произвежда необходимата на елетрическите коли енергия.

Кой печели от бума на електрическите коли?Инвеститорите тласкат бързо нагоре цените на суровините, използвани за производството на литиево-йонни батерии

Страната, която води света по отношение на колите на ток, е Китай, където само през миналата година по улиците се появиха нови 600 хил. броя електрически автомобили.

Китай дава щедри субсидии за закупуването на кола с електрически двигател, а в някои градове тази технология вече са наложи напълно. Всичко звучи много добре, докато не се спрем на един озадачаващ факт – 2/3 от електричеството в Китай се произвежда чрез въглища.

С други думи, отказването от бензина и дизела в полза на електрическите автомобили само ще увеличи търсенето на въглища вместо на петрол, които са далеч по-опасни за околната среда.

За да бъдат промотирани като „чиста зелена технология“, колите на ток трябва да използват енергия, която се произвежда по природосъобразен начин, а не по класическите методи, които доказано замърсяват природата. Засега обаче ситуацията е такава – човечеството произвежда ток по неприродосъобразен начин.

Поне докато няма радикални промени на енергийния пазар, където влиянието на електрическите коли ще бъде доста по-ограничено, отколкото се прогнозираше преди.

Проучване, публикувано през миналия месец от S&P Global Platts, заключва, че петролът ще продължи да играе централна роля като основен източник на енергия в транспорта за десетилетия напред във времето. Понастоящем 95% от всички видове транспорт разчитат на петрола.

Страната, в която да караш Tesla е евтиноЗащо политиките за субсидиране са важни не само за проникването на електрически коли, но и за поддържането на съществуващия пазарен апетит

Така реално всички съществуващи електрически коли спестяват по-малко от 60 хил. барела петрол на ден, което е 0.06% от световното търсене или казано по друг начин – колите на ток оказват нищожно влияние на пазара на енергийни продукти. 

Още дълги години колите с двигатели с вътрешно горене ще се продават в пъти повече за сметка на електрическите си събратя.

Предизвикателствата за градове като Лондон и Париж са свързани с изготвяне на подходящата инфраструктура, отколкото с търсенето на електричество. Това вещае трудни решения в близко бъдеще, включително честното поставяне на въпроса с енергийните източници.

За да премине светът на електрически коли, е нужна синхронизация на технологии и регулации. Докато това не стане, изглежда ще бъдем заклещени в стария свят на двигателите с вътрешно горене. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Ясен Желязков
# 0
21:12 | 12 December 2018
Да, обаче аз съм на другия полюс. Имам място (вилна зона) на 8 километра от центъра на голям град. Разполагам с 4-5 паркоместа на самия главен път и трифазен ток 100 киловата, може и да увелича мощността от EVN. Имам и 11 киловата слънчева мощност. Пък нямам кола на ток и нямам и пари да си купя и най-евтиния остарял модел. Ами дайте акъл какво да правя, че вече не мога да дишам тия пушеци от дизели, бензин и тем подобни.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg