Според последното изследване на Allied Market Research глобалният пазар на автономни превозни средства се оценява на 76 млн. долара през през 2021 г., като се очаква да достигне над 2 млрд. до 2030 г., регистрирайки среден годишен темп на рстеж от 40,1% за периода. Тази статистика ясно показва, че интересът към този тип превозни средства расте с всеки изминал ден, което не само променя из основи автомобилната индустрия, но и я превръща в ново поле за съревнование между различните световни региони.

Ако до началото на новия век на Азия се гледаше като на източник на евтина работна ръка, то глобализацията на икономиката от последните две десетилетия превърна страните от континента във водещи технологични сили. Къде благодарение на липсата на регулации, къде на в резултат на дългогодишното изповядване на концепцията „икономика на знанието“, държави като Китай, Япония и Южна Корея се превърнаха в едни от лидерите в сфери като изкуствен интелект, виртуална реалност, 5G и т.н.

Автономните превозни средства не правят изключение.

Автономните таксиметрови услуги стават норма в Китай

Ако човек посети технологичния център Шънджън в южнокитайската провинция Гуандун, не трябва да се изненадва, ако попадне на такси, в което няма шофьор. В днешно време все повече градове в Китай предлагат обществен транспорт без човешки водачи, което показва нивото на развитие на страната в това отношение.

Миналия петък столицата Пекин стана поредния местен мегаполис с мащабен проект, след като обяви стартирането на фаза 3 на изграждането на High-level Autonomous Driving Demonstration Zone – специално проектирано пространство за тестове на автономни превозни средства.

Като част от фаза 3 демонстрационната зона, която сега обхваща 60 квадратни километра, ще бъде разширена до 500 квадратни километра, съобщава Global Times, позовавайки се на изказване на представител на администрацията по време на 2022 World Intelligent Connected Vehicles Conference.


Model Y на Tesla поведе европейския пазар на нови автомобили за първи пътМоделът регистрира 29 400 броя продажби

Това не е първата подобна инициатива с адрес Пекин. На 20 юли в китайската столица стартира комерсиална услуга за пътуване без шофьор. През август пък град Чунцин в Югозападен Китай и град Ухан в Централен Китай приеха нови политики за комерсиализация на автономното шофиране, позволявайки на превозни средства без водачи да извършват търговски услуги по обществени пътища. Двата града дори издадоха първи лицензи за демонстрации на технологията.

Пекин работи и на национално ниво. През август Министерството на транспорта на Китай представи набор от насоки за насърчаване на използването на автономни превозни средства за таксиметрови паркове при определени условия. Този ход, смятат анализаторите, ще помогне да се ускори комерсиализацията на автономните превозни средства в страната.

„Правителствените политики изиграха силна роля в насърчаването на автономното шофиране в Китай. Секторът се появи малко по-късно в страната, в сравнение със САЩ и Европа, но натрупа силен импулс за растеж“, коментира пред Global Times проф. Джан Сян от университета за наука и технологии Huanghe.

Япония пуска напълно автоматизирани коли по обществените пътища

През март японското правителство направи крачка напред към разрешаването на напълно автономното шофиране, приемайки законопроект, който ще направи автомобилите без водачи напълно легални. Освен това законопроектът дава „зелена светлина“ и за широкото използване на роботи за доставка.

Очаква се новите правила да влязат в сила в рамките на една година, като те засягат превозните средства с ниво на автономност 4. Преди да направи този ход, миналата година японската администрация издаде разрешително за движение по пътищата на Honda Legend, която е базирана на технология от ниво 3. На практика ниво 4 на автоматизация означава, че превозното средство не изисква никаква човешка намеса.


Uber пуска автономни таксита до края на годината в партньорство с MotionalРоботаксито на Motional, базирано на IONIQ 5, ще бъде достъпно за водачи, които резервират UberX или Uber Comfort Electric
Един от доводите в полза на законопроекта е, че той ще улесни плановете за предлагане на самоуправляващи се превозни средства за превоз на възрастни хора в слабо населени селски райони още в края на март следващата година.

В крайна сметка обаче японските законодатели не дават пълна свобода на машините, като вменяват на доставчиците на услуги задължението да наблюдават дистанционно своите превозни средства от разстояние и да се намесят при нужда.

Според базираната в Токио изследователска компания Yano Research Institute 62% от превозните средства в Япония ще имат най-малко ниво 2 на автоматизация до 2030 г.

Южна Корея бързо догонва лидерите

Южна Корея е 7-ма в света по брой произведени автомобили и дом на Hyundai Motor Group, която притежава марките Hyundai и Kia и е 6-ия по големина световен производител. Въпреки това по отношение на разработването на автономни превозни средства и свързаните с тях технологии, корейските компании изоставаха преди известно време.

За да промени тази негативна тенденция, страната приема Закон за насърчаване и подкрепа на комерсиализацията на автономни превозни средства (AVA), чиято цел е да подкрепи индустрият. AVA влиза в сила на 1 май 2020 г. – значително по-късно от законодателството на САЩ, например, прието през 2017 г. и въвежда определени „зони за тестване“ на автономни превозни средства, като те са освободени от голяма част от изискванията, характерни за обществените пътища.

„Регулаторният пейзаж за автономните превозни средства в Корея се променя бързо заради силния стремеж на правителството да стане водеща сила в технологиите за самостоятелно управление. Тези промени се приемат въз основа както на регулаторните тенденции в страни като САЩ, така и на изискванията на ООН и Европа“, се казва в анализ на южнокорейската законодателна рамка, направен от правната асоциация IBA.

От Иван Гайдаров