С тържествена церемония пред зала „Арена Армеец“ символично беше предаден ключът за 20 нови напълно електрически автобуса Yutong E12 на директора на Столичен автотранспрот ЕАД Слав Монов.

На церемонията присъстваха още кметът на София Йорданка Фандъкова, зам.-кметът по транспорта Дончо Барбалов, посланикът на Народна Република Китай Джан Хайджоу, председателят на Столичен общински съвет Елен Герджиков, изпълнителният директор на Евролийз Ивайло Петков, Франко Миниеро – мениджър Външни пазари на Yutong - компанията производител на електробусите, и Тодор Стойков – изпълнителен директор на „Българска автомобилна индустрия“, оторизиран представител на китайската компания.

Новите автобуси на Столичен автотранспорт са с дължина 12 м и са специално предназначени за градовете с натоварен трафик, които искат да намерят ефективно
решение за обществения транспорт и да подобрят значително качеството на въздуха.

Yutong E12 беше представен на Световното автобусно изложение в Кортрейк, Белгия през 2017 г. и получи Награда за екологичност. Моделът се отличава с изключително ниски нива
на шум, 100% липса на вредни емисии и впечатляващ пробег с едно зареждане на батерията.

Моделът използва уникалната интелигентна технологична платформа за електрическо задвижване на Yutong – ReCtrl, позволяваща управление на движението, CAN управление на целия автобус и дистанционна технология. Тя удължава продължителността на пробега, удължава живота на батерията и с лекота постига по-ниска консумация на енергия и нулеви емисии.

При реална експлоатация на електробуса в София, при амплитуда на температурата от (-20) до (+25), Е12 отчита среден разход 99 Kwh за 100 км или това е разход от 16 лв. за 100 км пробег. За същия пробег един конвенционален автобус има разход от около 80 лв.

Практиката показва, че при нормални метеорологични условия потенциалът на електробуса е за пробег от над 300 км с едно зареждане. Функционалното време за пълно зареждане на батериите от 0 до 100% е 4 часа, което осигурява голяма гъвкавост и удобство за ползвателите, както и ефективност на автобуса.

Капацитетътна 12-те L-Ion батерии е 324 Kwh. Максималната мощност на двигателя е 350 Kw, въртящ момент 1200 Nm, а охлаждането е водно. Двадесетте доставени електробуса са нископодови, с 34 седящи и 36 правостоящи места, оборудвани с електрическа рампа за хора в неравностойно положение, бутони за спирки по желание, електрически люкове на покрива, тонирани стъкла с отваряеми сегменти, двойни пневматични врати, ръкохватки за правостоящи пътници и седалки с подлакътник от ново поколение New City и др.

Електробусът Е12 ще редуцира разходите за километър пробег с до 4 пъти благодарение на ниските разходи на гориво, както и три пъти по-евтината пъддръжка на автобуса, в
сравнение с тази на конвенционален автобус. При електробусите не се налаг охладителни течности, нито подмяна на акумулатори, съединители, маслени или горивни филтри.

По време на церемониятакитайският посланик заяви в речта си, че се радва изключително много от задълбочаването на търговските и партньорски отношения между Китай и България и вярва, че те са в интерес и на двете страни. Градоначалникът Йорданка Фандъкова, от своя страна, с гордост подчерта, че това е поредна доставка на нови превозни средства за столицата ни, което е част от програмата за подобряване на услугите на обществения транспорт.

Кметът на София отбеляза, че напълно електрическите Е12 с 0% вредни емисии ще окажат ползотворно влияние върху нивата на замърсяване на въздуха, което е от първостепенна важност за здравето на жителите и гостите на града. В началото на следващата година се очакват още екологични попълнения в редиците на градския транспорт.