В последните няколко години нелегалните превози се превърнаха в ежедневие по линиите от общинските, областните и републиканските транспортни схеми. Това съобщи днес във Варна председателят на УС на Варненския съюз на превозвачите Атанас Чапкънов по време на национална кръгла маса на тема "Незаконните превози - риск за живота, бич за хазната".

Според изчисленията на бранша, обединяващ легитимните изпълнители на обществени превози, всяка година между 25 млн. лв. и 30 млн. лв. заобикалят държавната хазна и потъват в сивия сектор на нередовните превози. Във форума взеха участие министъра на транспорта и информационните технологии Александър Цветков, изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Симеон Арнаудов, депутатите от ПГ на ГЕРБ от морската столица Павел Димитров, Свилен Крайчев, Димитър Атанасов, Светослав Неделчев, областният управител Данчо Симеонов, кметът Кирил Йорданов и представители на транспортния бранш от страната. Атанас Чапкънов разкри и класическа схема за системно източване на държавната хазна.

По думите му таксиметрови автомобили, частни коли и микробуси, по правило без лиценз, превозват пътници на цената на автобусния билет по съответното направление. Те действат под стройна организация и потеглят по маршрутите минути преди разписанията на редовните превозвачи по съответното направление, като качват пътници от автобусни спирки, автогари и ЖП гари. Най-засегнати от нелегалните превози във Варна са линиите 409, 13, 21, 51, 46 и 17, жалваха се превозвачите.

Само в морската столица до този момент са преброени около 100 коли, които са в сивата икономика. Под обсада от нелегалните превозвачи са и маршрутите Варна - Добрич, Варна - Шумен, Варна - Провадия, Варна - Вълчи дол и Варна - Суворово.

По изчисления на варненския съюз на превозвачите месечно в сивия сектор потъват най-малко 360 000 лв., което означава, че годишно средствата, които заобикалят държавната хазна по направленията заключени между Варна, добрич и Шумен, са най-малко в порядъка на 4,5 млн. лв. - 5 млн. лв. Превозвачите алармираха, че проблеми в нелегалните превози има и в сектора на специалните превози с товарни автомобили със специален режим „Пътна помощ".

Практиката показва, че пострадали при пътно-транспортни произшествия хора и автомобили се превозват с нелицензирани коли, които не фигурират в задължителния за тази дейност регистър. Дейността се извършва от саморъчно направени камиони и липсващи специални обезопасителни системи за превоз на автомобили и хора.

Превозвачите заявиха, че решаването на проблема с нелегалните превози изисква ясна политическа воля за налагането на единни правила и строг контрол по спазването им, който да бъзе упражняван от компетентни и мотивирани хора. По думите им ефективна мярка за овладяването на този процес би било криминализирането на деянието "незаконен превоз" и наказателното му преследване.

Източник: БГНЕС