Родителите на ученици ще отделят средно по 354 лв. за стоки, с които детето им да посрещне първия учебен ден, показва проучване на Visa*. Около 20% от анкетираните семейства ще заплатят избраните артикули с банкова карта.

Близо 30% от планиращите покупки ще пазаруват онлайн, като най-често ще изполват виртуални магазини, за да се сдобият с обувки, дрехи и раница.

Проучването е проведено сред жителите на десетте най-големи града в България с цел да определи сумата, която родителите планират да отделят за подготовка за новата учебна година, и методите на разплащане, които ще предпочетат.

Родителите ще използват своите банкови карти основно, за да заплатят дрехите и обувките на учениците вкъщи – около ¼ от майките и бащите, които ще купят тези стоки (около 80% от планиращите покупки), ще ги платят безналично.

Други артикули, които се заплащат предимно с електронни пари, са учебните материали (химикалки, моливи, линии) и тетрадките – картите ще предпочетат съответно 16% и 17% от родителите, които ще закупят такива предмети (9 на всеки 10).

Вероятна причина за популярността на безналичните методи на разплащане при направата на тези покупки е фактът, че те все по-често влизат в списъка за пазаруване от обектите на големите търговски вериги.

Учебниците традиционно се плащат в брой – само 8% от майките и татковците ще използват електронни пари при закупуването им. Това вероятно се дължи на факта, че учебниците често се купуват от книжните борси или втора ръка, от по-големите ученици.

„Радваме се, че все по-голям брой родители залагат на банковата карта като средство за разплащане при покупката на стоки за децата си. Това е знак, че все повече хора оценяват предимствата на безналичните методи на разплащане, най-вече удобство и сигурност.

Вярвам, че банковите карти позволяват и отлично планиране на разходите, което е от голямо значение за всеки родител“, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България.

Все по-често родителите избират да пазаруват онлайн, като най-популярните стоки при покупки в интернет са обувките (52%), дрехите (50%) и раницата (47%). Банковата карта е предпочитаният метод на плащане за 51% от пазаруващите в електронни магазини, 41% залагат на наложен платеж.

Родителите, които избират този канал на пазаруване, най-често са на възраст между 36 и 45 години (50%), имат едно дете (71%), което е в първи или втори клас (44%). Виртуалните магазини са по-популярни сред родителите от страната, отколкото сред софиянци, като съотношението е 31% към 27%.

Разходите за учениците нарастват с увеличаване на възрастта. Планираните покупки за ученици между 9-ти и 12-ти клас са с около 24% по-високи от средните - 440 лв. Родителите на първолаци възнамеряват да отделят около 380 лв. за малчуганите си, най-скромни ще бъдат майките и татковците на ученици от трети до шести клас с 337 лв.

Независимо от възрастта, децата са много активни при вземането на решение какво да се купи. Цели 51% от родителите обсъждат всички планирани разходи с учениците, докато 33% включват или не по-младите членове на семейството в зависимост от конкретната покупка.

Жителите на София ще отделят средно с 80 лв. повече за покупки за първия учебен ден от родителите от страната, около 407 лв. Жителите на Бургас очакват да посрещнат разходи от около 413 лв., докато пловдивчани планират покупки на стойност около 345 лв. Варненци ще отделят около 320 лв. за покупки покрай новата учебна година.

Търговците на стоки за учениците трябва да са готови за масови покупки непосредствено преди началото на учебната година. Само 2% от родителите са направили покупки към датата на провеждане на проучването.

Други 43% пазаруват по различно време всяка година, а близо една трета от участвалите в анкетата (29%) изчакват момента преди първия учебен ден. Един на всеки 6 се съобразява с напътствията на учителите и прави покупките след 15 септември.

За да покрият разходите за началото на учебната година, 33% от родителите спестяват дълго време. Други 30% имат достатъчно средства за покупките. Точно 11% разчитат на кредитните си карти, а 7% използват банков заем, за да посрещнат разходите.

* Проучването е проведено посредством онлайн анкета сред 314 души в градовете София, Варна, Пловдив, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен, Добрич, Сливен и Шумен. То е финансирано от банките-членове на Visa в България. Проведено е от агенция за пазарни проучвания Ноема в периода между 15 и 20 август 2013 г.