43 млн. евро са приходите от експлоатацията на “Дунав мост” 2 край Видин от неговото откриване в средата на 2013 г. до момента. Това посочва министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат.

За същия период в двете посоки са преминали общо 1 780 336 превозни средства. Налице е тенденция за увеличаване на преминаването на тежкотоварни автомобили за сметка на леки и лекотоварни коли, за които общата сума на таксите възлиза на под 4 млн. евро, или по-малко от 10%.

От отговора на транспортния министър става ясно още, че през “Дунав мост” 2 преминават средно по около пет товарни ж.п. композиции месечно. Ежедневно преминава по един пътнически влак, посочва БГНЕС.

Транспортният министър Ивайло Московски обяснява и причините, които не позволяват намаляването на таксите за преминаване през “Дунав мост” 2. Сред тях е наличието на осем министри на транспорта на Румъния през последните четири години.

Основната причина за невъзможността за оптимизиране на събираните такси е високият размер на инвестициите, които са направени при изграждането на съоръжението. “Досегашните анализи сочат, че не е в интерес на двете страни да предприемат съществено намаляване на таксите на такъв ранен етап, дори само за леките автомобили”, пише Московски.

Той припомня, че България изплаща заеми, с които “Дунав мост” 2 е построен. Единият трябва да бъде изплатен до края на 2018 г., а останалите окончателно ще се погасят през 2029 г. Страната ни получава по-висок размер от събираните такси, тъй като е инвестирала и повече средства при изграждането на моста – 287 млн. евро, за сметка на 83.5 млн. евро, които румънската страна е похарчила.

Невъзможно е въвеждането на преференциални такси за преминаването на автомобили, които са регистрирани във Видинска област, както и в румънската област Долж, тъй като това би представлявало нерегламентирана държавна помощ, както и дискриминационен акт, става ясно още от отговора на транспортния министър.

Той уточнява, че не може да се правят сравнения между таксите, които се събират на “Дунав мост” 1 и “Дунав мост” 2, тъй като разходите по изграждането на двата моста са несъвместими.