По-голямата част от държавите-членки на ЕС отчитат значително нарастване на темпа на износ в търговията с автомобили за 2011 г., но този ръст е значителен в Кипър и България, сочат данни от анализ на Евростат за международната търговия с автомобили.

За Кипър ръстът е от 94 на сто, а за България - 65 на сто, макар че тези данни са от второстепенно значение за търговията с автомобили в рамките на ЕС, уточнява анализът.

Според данните - у нас през 2011 г. са изнесени автомобили за около 36.4 млн. евро, докато износът на автомобили от целия ЕС е на стойност 93.8 млрд. евро.

Най-голям ръст в износа на автомобили сред ЕС-27 отчита Германия - плюс 56.4 млрд.евро (+24 на сто).

Други страни, които отчитат значителен ръст в търговията с автомобили са Великобритания - 12.5 млрд евро (+31 на сто), Белгия - 4.4 млрд.евро (+28 на сто), Испания - 3.2 млрд евро (+27 на сто), Словакия - 3.2 млрд евро (+30 на сто) и др.

Износът на автомобили от ЕС особено рязко се е увеличил към Китай - плюс 47 на сто и към Русия - плюс 40 на сто, пише БТА.

Намаление на стойността в износа на автомобили е регистрирано в три държави-членки на ЕС - Гърция - минус 33 на сто, Финландия - 18 на сто и Малта - 11 на сто.

Вносът на автомобили за ЕС през 2011 г. е за 24.2 млрд. евро като търговският излишък е от 69.9 млрд.евро. Германия отново бележи най-висок ръст във вноса на автомобили - 7.7 млрд евро (+11 на сто).

Следват Белгия - 3.4 млрд. евро, Италия - 2.8 млрд. евро, Франция - 2.3 млрд.евро, Великобритания - 1.7 млрд. евро и др.

Люксембург е държавата-членка, в която вносът на автомобили бележи най-значим ръст - плюс 34 на сто, следват Чехия - плюс 24 на сто, Дания - плюс 15 на сто и др.

По този показател България е с отрицателен баланс - внос на автомобили за 40 млн. евро (минус 6 на сто), като най-силна за вноса на автомобили у нас е била 2009 г. - за 48.2 млн. евро.

Близо 30 на сто от вноса на автомобили в ЕС идва от Япония, следват САЩ - 20 на сто, Южна Корея и Турция - по 14 на сто.

Според анализа на Евростат автомобилната индустрия продължава да бъде от първостепенно значение за ЕС, където се произвеждат около една четвърт от автомобилите в света.

Автомобилната индустрия заема дял от 5 на сто от заетостта в ЕС и е важен фактор за много национални икономики.

По данни на Патрик Блейн, председател на Международната организация на автомобилните конструктори (ОИКА), производството на автомобили в света през 2011 г. е достигнало рекорд от над 80 милиона броя.

Азия е лидер в световното производство на автомобили с над 40.6 млн. броя, следват Европа - 21.1 млн. броя, Америка - 17.8 млн броя. Китай остава първа сила в световното автомобилно производство с 18.4 млн. броя автомобили за 2011 г.

Прогнозите на ОИКА за 2012 г. са за ръст от 3 на сто в световното автомобилно производството.

Според експерти от организацията за бизнес проучвания Гартнър обаче, цитирани от ДПА, до 2016 г. г.автомобилният пазар в Европа коренно ще се промени. Тогава всеки десети собственик на автомобил в големите градове ще е преминал към споделяне на кола, вместо да притежава собствена.

"Имиджът на автомобила като символ на обществено положение и като нещо, което трябва да се притежава, ще се промени", отбелязва анализаторът Тило Кословски от Гартнър.

За да запазят клиентите си, в бъдеще производителите ще трябва да гарантират, че техните продукти вървят в крак с информационните технологии. Това ще означава засилена интерактивност с всичко - от смартфони и интернет до интелигентни системи за управление на трафика, допълва експертът от Гартнър.

"Много автомобилопроизводители ще се затруднят в справянето с необходимото ново ниво на отвореност", твърди Кословски. Той прогнозира, че само производителите, развиващи дейност в световен мащаб, ще имат възможност да не изостават от новите тенденции.