От 2007 г. досега над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските пътища за подобряване на инфраструктурата, свързана с пътна безопасност. Това заявява министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, предаде БГНЕС.

„Местата, на които са изпълнени ограничителните системи за пътища (ОСП) по автомагистралните трасета и по републиканките пътища, се определят в проекта за съответния път, съобразно Нормите за проектиране на пътища“, заявява министър Нанков в отговор на депутатски въпрос за обезопасяването на българските магистрали.

Поставянето на ограничителни системи за пътища се осъществява по следните критерии: Повишена вероятност за излизане на моторни превозни средства от платното за движение; Наличие на трети лица в близост до платното за движение; Опасности в крайпътното пространство, като стръмен откос, мостови съоръжения с възможност за падане от височина по-голяма от 2 м, единични точкови препятствия, опори на съоръжения, бурни реки, водоеми и др., отбелязва министърът.

Той допълва, че участъците от автомагистралните трасета, на които няма поставена ограничителна система, са такива, на които съгласно Нормите не се изисква поставянето на ОСП, или такива, изградени през 80-те години на миналия век, за които по тогава действащите норми не се е изисквало да има предпазни огради. Следва да отбележим, че когато се извършва рехабилитация на такъв тип участъци на тях се поставят всички пътни принадлежности съгласно действащите норми към съответния период.

Към 2017 г. участъците от автомагистралите, на които има поставени ОСП (крайни и средни разделителни ивици), са с обща дължина 497 км. Тези, на които няма ОСП, са с обща дължина 236.5 км, разяснява министърът.

Следва да отбележим, че по автомагистралните трасета, освен ограничителни системи за пътища, за ограничаване тежестта на последствията от пътнотранспортното произшествие, на местата на разделяне на транспортни потоци се монтират енергопоглъщащи елементи - терминали или буфери, които при удар спират автомобила и последствията за пътниците са намалени.

Такива устройства, освен ОСП, се монтират на места с интензивен престой на трети лица, като бензиностанции и заведения за обществено обслужващи дейности и граничещи с пътни платна със скорост по-висока от 50 км/ч. На мостови съоръжения, премостващи пътища, или населени места, освен ОСП се поставят и предпазни мрежи.

На новите и рехабилитираните пътни участъци се монтират ограничителни системи с по-висока удароустойчивост и еластичност. От началото на 2015 г. по републиканската пътна мрежа са монтирани и пътни знаци с възможност за дистанционно изменение, се казва още в писмения отговор на министъра.