През 2011 г. консумацията на бира в България е 69 литра на глава от населението, съобщиха от Съюза на пивоварите. По този показател сме на 17 място в Европейския съюз.

Общият обем на българския пивоварен пазар през 2011 г. е 5 100 000 хектолитра, което ни отрежда 14 позиция сред страните от ЕС. В сравнение с предходните години, през 2011 г. вносът на пиво значително се повишава и, по данни на Националния статистически институт (НСИ), достига 300 000 хектолитра.

Според експерти от бранша тази тенденция ще продължава и конкуренцията на бирения пазар ще става още по-гореща. Това е и най-сигурната гаранция за потребителите, че никоя пивоварна не би допуснала компромис с високото качество на произвежданата в страната бира.

Към днешна дата в индустрията работят над 2400 човека. Браншът включва 11 предприятия за производство на бира, от които 6 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 000 хектолитра.

Според данни на НСИ, продажбите на бира за първите пет месеца на тази година са 1 840 000 хектолитра. Запазва се тенденцията потребителите да се насочват към по-достъпни марки и разфасовки пиво от магазинната мрежа, за сметка на консумацията в заведенията.

Това е характерно не само за България, но и за другите Европейски страни. Традиционно най-висок е делът на продажбите в стъклени бутилки в т.нар. "студен пазар" (ХоРеКа).

Национално представително проучване на IPSOS България отчита, че през лятото 16% от пълнолетните българи пият бира поне веднъж дневно, 20% - три-четири пъти седмично, а 13% - веднъж седмично. За първа година Бургас е с най-висока честота на консумация на бира, следван от Русе, Монтана и Плевен.

Лятното оживление на бирения пазар се дължи не само на традиционно високата консумация на пиво в периода май – септември, но и на новите марки и видове бири, които се появиха през последните месеци. През тази година хит са бирените миксове - комбинация от фруктов сок и пиво, известна като радлер.

Новият вид бира е подходящ за летните месеци, тъй като е с много ниско съдържание на алкохол – около и под 2 об. %. Леката цитрусова сладост на послевкуса от фруктозата, приятно се съчетава с вкуса на хмела и малца, които допринасят за освежаващото възприемане на напитката.

Според маркетингови проучвания, 36% от консуматорите у нас възприемат бирения микс като отделна продуктова категория.

От началото на тази година членовете на Съюза на пивоварите са позиционирали на пазара 11 нови продукта и марки пиво, 16 нови разфасовки и са разширили портфолиото си от опаковки с 5 нови бутилки и кенове бира.

Според НСИ, делът на оборота, реализиран от нови или усъвършенствани продукти, се изчислява на 24% от общия оборот на пивоварните компании в страната. Въпреки тези данни, негативните ефекти от икономическата криза все още не са преодолени и стойността на продажбите е под нивата, характерни за 2007 и 2008 г.

Членуващите в сдружението пивоварни компании, ”Болярка - ВТ” АД, “Загорка” АД, “Каменица” АД, “Карлсберг - България” АД, “Ломско пиво” АД, заемат около 96% от бирения пазар в страната.