49 фирми са представили 838 проби за Националните дегустации за вина, ракии и винено бренди, стана ясно на пресконференция на Националната лозаро-винарска камара, която е организатор на надпреварата. Най-престижният в България конкурс за вина и спиртни напитки стартира на 2 март в Международен панаир Пловдив и ще продължи до 10 март.

Той предшества Международната изложба за лозарство и винарство, която ще се състои от 26 до 29 март и където победителите ще бъдат обявени на традиционния бал „Вино и любов, любов и вино”. На „Винария 2008“ Франция за първи път ще участва и с вина, съобщиха от Международен панаир Пловдив.

В тазгодишното издание на Националните дегустации мострите са с 86 повече от предишното. 747 са претендентите в раздел „Вина”, 91 са пробите от ракии и винено бренди. През 2007 г. общият брой е бил 757 – 657 вина и 97 ракии и бренди. За всяка представена проба производителите трябва да имат в наличност 5000 литра от съответното вино, а това установява комисията, която взима мострите.

Дебют на конкурса правят 7 фирми. С най-голям брой вина се представят „Черноморско злато” - Поморие, „Катаржина естейт” - Свиленград, „ЛВК – Винпром” - Търговище.

Новост в тазгодишните дегустации е, че вината ще се оценяват от две комисии, съставени от председател и 10 енолози. Едната ще тества пробите с четен кодов номер, а другата – с нечетен. Съставите на комисиите ще се определят всеки ден чрез жребий. Това съобщи доц. д-р Пламен Моллов, председател на Управителния съвет на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК). „Критериите са толкова високи и стриктни, колкото и изискванията на комисиите в международните конкурси. Те дават обективна представа за качествата на представените напитки. Затова Националните дегустации с право може да се нарекат конкурс за българските винени „Оскар”-и”, заяви той.

За да бъде класирането обективно, се използва специален софтуер. Всеки дегустатор има миникомпютър и собствен ПИН-код за достъп в системата, където вписва своите оценки, обясни Лилия Стоилова, главен секретар на камарата. След като оценките са вкарани в системата, няма начин да бъдат коригирани и това гарантира обективността на конкурса, подчерта Пламен Моллов. Резултатите остават в пълна тайна до момента на обявяването на класацията на бала, добави той.

Вината се оценяват по 100-бална система. Те се състезават в 4 групи – бели и червени вина от стара реколта, бели и червени вина от новата реколта. Най-престижната награда е „Златен ритон“, учредена от Международен панаир Пловдив. Тя се присъжда на онези, които съберат над 85 точки. Вината, получили оценка над 84 точки, получават златен медал, от 82 до 83.9999 – сребърен медал, от 80 до 81.9999 – бронзов медал.

Ракиите и виненото бренди се класират по 5-бална система, като за спечелване на Голям Златен медал е необходим резултат от 4.50 точки. Новост тази година е, че се увеличава броят на дегустаторите в съответните комисии. За ракиите те вече са 9, вместо 7, а за брендито от 5 стават 7.

В България са регистрирани 270 производители на вино, които годишно пускат на пазара около 200 милиона литра. От тях около 30% остават в страната, а останалото се изнася. През 2007 г. близо 35 млн. литра са отишли в Европейския съюз, 81 млн. литра – в държави извън него, каза Пламен Моллов. 2/3 от общия износ се падат на Русия, където българските вина вече имат най-голям пазарен дял – 25%.

Целта ни е да разширим присъствието на качествени български вина в Европейския съюз и да увеличим износа на нови пазари извън него, заяви председателят на НЛВК. Пазарни ниши се търсят в Азия – основно Китай, Корея и Япония, в бившите републики от СССР и в други държави.

От 2009 г. започва усвояването на средствата от така наречените национални пакети, по които България ще разполага със 166 милиона евро за 7 години, съобщи той. Според Пламен Моллов основните приоритети ще бъдат обновяването на лозята, модернизирането на избите и промоцията на български вина в чужбина, за която ще бъде отделена значителна част от средствата.

В момента комисия, съставена от представители на НЛВК, Министерството на земеделието и продоволствието, Института по винарство и Разплащателната агенция, конкретизира прилагането на мерките от националните пакети у нас. Тя разработва варианти за приоритетите и сумите по години. Окончателният доклад трябва да бъде готов до края на март, очакваме Европейската комисия да го утвърди до август и от 2009 г. да започнем работа, заяви Пламен Моллов. НЛВК вече е направила филм, който представя историята и традициите на българското вино, добави той.