Центърът за градска мобилност в София затяга контрола върху пътуването гратис в градския транспорт в столицата. От днес екипи на центъра извършват съвместни проверки с новосъздадената Общинска полиция в София, чиято цел е подобряване на контролната дейност и намаляване на гратисните пътувания.

През първия ден от инициативата контрольорите провериха превозни средства, движещи се по най- натоварените линии - трамваи: 20,22, 23, 11,12, 19, автобуси номера 85, 86, 87, 72, 78, 79, 91, 75, 204, 604, 84, 284, 384, 76, 114, 213, 214, 280 и други. Тролейбуси 5 , 8, 11 2, 8, и 9 .До 14 .30 ч днес са установени 64 пътници без билети , 33 пътници с нередовни електронни карти. Съставени са 19 акта за административно нарушение . Екипите извършват проверки на две смени по 9 основни линии на масовия градски транспорт в рамките на цялата столица.

За изминалата 2010 г. контрольорите в градския транспорт са наложили общо 70 636 глоби за пътувания гратис в София. Съставени са 8121 акта за административни нарушения и 10 833 констативни протокола.

Статистика

По данни на Центъра за градска мобилност, през 2010 г. 23% от използващите градски транспорт в София са пътували с карти по редовни тарифи, 36.5% - с билети, 31.3% - с преференциални карти, а гратисчиите са били 9.2%. В сравнение с 2002 г. броят на пътуващите с карти по редовни тарифи и с билети се е увеличил (спрямо съответно 15% и 28,7% тогава) за сметка на използването на карти с преференциални цени, каквито през 2002 г. са имали 49% от пътниците. От 1997 г. насам делът на гратисчиите е намалял от 12.3% на 9.2%. Причината за това е засиления контрол, осъществяван от „Център за градска мобилност" ЕООД съвместно с органите на реда.

Най-много пътуващи без билет или карта са установени в крайградските автобусни линии - 11.64%. Предвид силно намалелия пътникопоток по тези маршрути обаче отражението им като цяло е незначително. За останалите видове транспорт се наблюдава най-висок процент - 9.90% при градските автобусни превози, а най-нисък - 7.72% при тролейбусите. Най-висок е гратисът в крайградските зони в часовете до обяд, а за останалите видове транспорт нередовните пътници са най-много в следобедните часове, сочи статистиката.

„Основната цел, която си поставя ръководството на Столична община и Центърът за градска мобилност, е подобряване културата на обслужване на пътниците и превенцията на гратисните пътувания. Хората трябва да осъзнаят, че наличието на нередовни пътници рефлектира върху редовните. Гражданите трябва да плащат за използването на градски транспорт, както правят това за всяка друга услуга, която потребяват. Само така ще можем да подобрим състоянието на градския транспорт, да осигурим подновяване на превозните средства и да осигурим комфортно пътуване на хората", коментира инж. Николай Костов, управител на Център за градска мобилност ЕООД.