Артур Туремка е генерален мениджър на Mastercard за Балканите. Ръководи местните стратегии за постигане на устойчив растеж с акцент върху инициативи за финансово включване и внедряване на иновативни технологии. Той заема тази позиция от 2013 г., като преди това придобива богат опит както на други позиции в Mastercard, така и в банковия сектор и автомобилната индустрия. Има магистърска степен по маркетинг и мениджмънт от Варшавския университет, учил е бизнес администрация в Университета в Грац, Австрия.

Разговаряме с него по повод първия в България банкомат с безконтактна технология за операции с платежни карти и устройства, представен от Mastercard в партньорство със СИБАНК. Към момента в България от иновативния бърз и сигурен метод за теглене на суми и безкасово разплащане могат да се възползват само притежатели на безконтактни карти Mastercard на новото поколение банкомати в мрежата на СИБАНК. Плановете са до края на годината броят на банкоматите с безконтактна технология ще достигне 45, разположени в офиси на банката в 13 града.

Как функционира безконтактният банкомат и как ще промени начина, по който хората теглят пари?

Банкоматът с безконтактна технология работи по същия начин като безконтактните ПОС терминали. Това означава, че клиентите не трябва да слагат картата в банкомата, за да изтеглят пари, а само да я доближат достатъчно близо до четеца на машината, като картата остава в ръцете им. След това въвеждат PIN код и сумата, която искат да изтеглят. Безконтактният банкомат е по-удобен, много сигурен и допринася за спокойствието на клиентите.

Хубавото на това решение е, че дава възможност парите да бъдат изтеглени и с мобилен телефон. В днешно време все повече хора прехвърлят традиционните пластики към дигитални портфейли и когато се налага да използват банкомат, правят същото като с картата си – доближават телефона до безконтактния четец на машината, въвеждат PIN код и теглят пари. Процесът е аналогичен на разплащането с мобилен телефон при физическите безконтактни ПОС терминали.

Много съм развълнуван от факта, че СИБАНК е първата банка в България, която възприе идеята и лансира безконтактни банкомати. Това създава стандарт в индустрията, но разбира се, има голям интерес и от други играчи на пазара, които планират да въведат технологията.

Кои са предимствата за банките от въвеждането на безконтактни банкомати?

Предимствата са свързани главно с осигуряването на по-голямо удобство, бързина и сигурност за притежателите на карти. Безконтактните плащания стават все по-популярни в България – близо 90% от картите и около 80% от ПОС терминалите в страната вече са безконтактни. Съвсем естествен преход е технологията да намира нови приложения и хората да разполагат с още повече възможности да използват своите карти. Важно е обаче да бъдат и добре информирани за всички предимства, които получават.

Как се разви пазарът на електронни плащания миналата година и какви са очакванията ви за тази година?

Електронните разплащания се развиват много бързо, защото технологиите създават подходящата среда за това. Днес има платформи, които интегрират електронните разплащания както във физическа, така и в дигитална среда. Такова решение на Mastercard е Masterpass – нещо като отделна екосистема на дигиталните плащания, която свързва милиони потребители и търговци по целия свят, като позволява бързи и сигурни разплащания посредством различни канали и устройства – било то с физическа карта в магазина, през мобилно приложение или онлайн.

Имаме големи очаквания относно лансирането на дигитални портфейли и мобилни плащания, базирани на NFC технологията (Near-Field Communication – бел. ред.), която вече се предлага в България. Тенденцията е физическите плащания да се превръщат в дигитални най-вече благодарение на бързото развитие на електронната търговия, бих я нарекъл дори мобилна търговия, тъй като в днешния свят няма никакво значение къде се намира потребителят и какъв вид устройство използва – таблет, лаптоп, мобилен телефон или персонален компютър.

Технологиите са предпоставка за създаването на удобни начини за разплащане през всички канали. А ние работим за това да направим този процес по-добър и по-удобен за потребителите.

А какво ще се случи с добрия стар банкомат в близко бъдеще – ще изчезне или ще се промени по някакъв начин?

Нека ви отговоря така. Изграждаме ли свят отвъд парите в брой? Да, искаме да превърнем кеша в електронни плащания. Но тъй като това е бавен процес, популяризираме тези решения и методи на разплащане, улесняващи живота на хората, които плащат.

Наблюдаваме, включително и в България, че средната сума на изтеглените пари в брой намалява. Това е много положителна тенденция, която показва, че все повече потребители се доверяват на дигиталните плащания. По данни от проучването Impact of Innovation на Mastercard, което проведохме миналата година – в България например, хората приемат телефона си като предпочитана алтернатива на платежната си карта.

Така че, да говорим за изчезването на традиционните банкомати в близко бъдеще е пресилено, но клиентите вече се насочват към устройствата и технологиите, които им осигуряват едновременно бързина, повече удобство и усещане за сигурност.

А как гарантирате сигурността на безконтактните разплащания?

На първо място непрекъснато подобряваме кибер сигурността на нашата мрежа. Клиентите трябва да знаят, че плащането с безконтактна карта е също толкова сигурно, колкото с картата с чип или т.нар. EMV технология. Разбира се, необходими са и определени усилия и отговорно отношение от страна на клиентите – например, да съхраняват отговорно ПИН кода си, да въведат допълнителна парола или допълнителни данни за идентифициране, за да направят плащанията си в електронна среда още по-сигурни.

Един от тях например е Mastercard Secure Code, който се използва често при създаването на портфейли, в електронната търговия и банкирането. Ние в Mastercard непрекъснато следим и прилагаме различни инструменти за превенция на измамите, за да направим електронната търговия и електронните плащания още по-сигурни и приятни за потребителите.