Моите впечатления за това как се справихме с въвеждането на новите технологии в образованието не са особено позитивни. Става въпрос само за технологии, която заместват комуникациите на живо.

Това заяви д-р Ирина Йончева, ръководител отдел "Човешки ресурси" в Adecco България. Тя взе участие в панел Образование на финансовия форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.

Според нея на този етап все още не се използват достатъчно и други технологични решения, като бази данни, интерактивни приложения и т.н.

"Ние просто заменихме общуването лице в лице с онлайн комуникация, което е доста посредствена замяна. Не че не се получи, но се получи, просто защото нямахме избор. А нямаше и тестов период. Поздравления за учителите, които успяха да се справят бързо с това предизвикателство, но нека не приравняваме замяната на комуникацията с цялостното използване на технологиите в учебния процес", заяви Йончева.

Тя коментира, че в университетите 5-6 години подред с най-висок бал се влизаше в специалност Психология. По думите ѝ това означава, че хората търсят себе си.

"Общуването с другите и емоционалната интелигентност се превръщат в ключова компетентност. Това изискване вече се среща дори и в обявите за работа. Умението да разбираш собствения си емоционален свят и този на другите, да умееш да ги управляваш - всичко това е изключително важно за съвременния процес на работа.

Технологиите са нещо прекрасно, но те не могат да заместят всичко. Те са просто инструмент, с който постигаме други неща", коментира още Йончева.

По думите ѝ същото важи и за образованието, където понякога се въвеждат технологии, които не работят нито в интерес на учениците и студентите, нито на преподавателите.

Според нея голяма част от младите хора са загубили умението да мислят критично, защото имат възможност да намират информация за всичко в интернет и социалните мрежи. Но не си дават сметка, че голяма част от нея не е достоверна.

"Изменят се самите когнитивни процеси. По време на моето образование паметта беше много важна. Сега по-голямо значение има умението да знаеш как и къде да търсиш информацията, а също да я анализираш и обобщаваш", казва още ръководителят на отдел "Човешки ресурси" в Adecco България.

Тя засегна и темата за киберсигурността, като припомни, че по цял свят, по време на пандемията от коронавируса и въвеждането на онлайн обучението, са се увеличили случаите на престъпления срещу деца в интернет.

Според д-р Ирина Йончева обучението през целия живот е нещо, което вече се случва и то масово. Дори и служители с магистърска степен, някои от тях от чуждестранни университети, търсят допълнителна квалификация.

"Това обучение обаче не е задължително да се случва по стереотипа в класната стая, с преподавател и т.н., макар че тази традиционна форма никога няма да отпадне, защото има много предимства. Начинът, по който възрастните учат, обаче е различен от този, по който го правят децата", каза още Йончева.