Износът на българско вино продължава да спада, пише руското издание "Акциз", позовавайки се на данните на НСИ, според които експортът ни е намалял с 13 млн. евро.

Представители на отрасъла прогнозират, че спадът от първото шестмесечие на годината няма да бъде преодолян и до края на 2008 г.

Изнесли сме 20 млн. л вино, докато за сравнение само през първата четвърт на 2007 г. експортът е възлизал на 25 млн. л.

Основни трудности за българските винопроизводители са спадътна добива на грозде, както и поскъпването на стъкления амбалаж.

Винпромите принудително увеличиха цените на продукцията си от евтиния клас заради поскъпването на стъклените бутилки и консумативите при опаковането.

При това независимо от предприетите действия за изкачване по ценовата стълбица, българското вино продължава да заема ниския ценови ред.

Русия остава основен пазар на винарския сектор на балканските държави. Статистиката за 2007 г. показва, че от изнесени 113 млн. л вино от балканските държави, 81 млн. са били за руския пазар.

Припомняме, че до голяма степен забраната за внос на молдовски и грузински нискокачествени вина в Русия отвори ниша за други производители, включително и български. Сагата за отмяна на забраната продължи с години.

Преди да бъдат въведени ограниченията, продукцията на Грузия и Молдова заемаше над 60% от браншовите пазари в страната. Делът на български вина в Русия от 2002 до 2006 година нарасна с около 40 %, което ни превърна в най-големия износител на вино за Русия с 33 % от общото количество.

България беше следвана от Франция със 17 % и Испания с 11 % от пазара, но последните две страни ни изпреварват по стойност на внесена в Русия продукция.

Така че конкуренцията при запазване на позициите на българските вина на руския пазар става все по-ожесточени. Експертите предвиждат спад с 10-15%, след частичната отмяна на вноса от Молдова, постигната в края на година.