Не се отказваме от европейското финансиране на проекта за автомагистрала Струма през Кресненското дефиле, а изпълняваме препоръките на Еврокомисията за намаляване на въздействието на увеличаващия се трафик върху околната среда. Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски по повод оттеглянето на апликационната форма за проекта в участъка Крупник - Кресна.

"Продължаваме работата по-усилено и екипно, като целта е да отговорим на новите приоритети на новата Европейска комисия и приетият наскоро от нея Европейски зелен пакт", коментира председателят на АПИ пред Нова телевизия.

Терзийски подчерта, че към проекта не се прибавят документи, а действия и мерки, които са планирани в доклада за Оценката на въздействието върху околната среда при рехабилитацията на съществуващото трасе на път Е-79. Те ще се изпълнят тази година, а не при рехабилитацията на платното за Кулата, която е предвидена да се направи след като е готово новото платно за София в участъка Крупник - Кресна.

По проект отсечката през Кресненското дефиле ще има две самостоятелни платна във всяка посока на движение. Платното за София ще бъде изградено по ново трасе, на изток от Кресненското дефиле, преминавайки в близост до Стара Кресна и Брежани, а платното за Кулата ще е по съществуващото трасе на Е-79. Ще бъдат предприети и мерки за подобряване на пътната безопасност в участъка от Е-79, на който от 2010 г. до 2019 г. има 531 тежки пътни инциденти с над 235 пострадали.

Председателят на УС на АПИ посочи, че агенцията ще изпълни мерките до края на 2020 г. и ще бъдат направени необходимите действия и от другите държавни институции, за да може да се внесе апликационна форма, която гарантира финансирането с европейски средства.

"Усилията на АПИ и на държавните институции са да осигурим финансирането на строителството и завършването на АМ Струма. Дейностите, които съпътстват апликационната форма, не са спрени. Продължаваме с необходимите процедури по избор на изпълнители, така че когато осигурим финансирането, да имаме веднага готовността да строим", каза още председателят на АПИ.

Той подчерта, че започналите строителни дейности в отсечката от Благоевград до Крупник и тунел „Железница“ са в друга утвърдена от ЕК апликационна форма и тяхното строителство продължава с усилени темпове.

"Като резервни проекти за финансиране по оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Пътната агенция и Министерството на транспорта и информационните технологии и съобщенията могат да предложат проекти на ЕК, които са на фаза, гарантираща тяхното завършване до края на програмния период и един от възможните варианти е АМ „Европа“ между София и Калотина", допълни Терзийски.

Относно екологичните мерки в участъка Крупник - Кресна директорът на дирекция „Изпълнение на проекти по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.“ в АПИ инж. Златка Петева обясни в сутрешния блок на БНТ, че са набелязани мерки за защита на биоразнообразието в Кресненското дефиле и осигуряване на възможност животните да преминават под платното за движение. Ще бъдат поставени оградни съоръжения, които ще ограничат достъпа на животните до пътното платно, ще се поставят мрежи за птици и всичко това ще опази биоразнообразието в дефилето, обясни тя.