България е на второ място по атрактивност в ЮИЕ

748
България е на второ място по атрактивност в ЮИЕ

Сред инвеститорите България изглежда като икономика, която расте и повишава привлекателността си. Това сочи последното изследване на Ernst & Young за привлекателността на Югоизточна Европа сред чуждестранните инвеститори. То има 12-годишна история и се базира на данните от Европейския инвестиционен монитор (EIM) на Ernst & Young. За анализа са използвани интервюта с 203 бизнес лидери от международни компании, направени в края на 2009.

Югоизточна Европа привлича 25% от преките чужди инвестиции в Централна и Източна Европа

Според Европейския инвестиционен монитор, в периода от 2004 до 2008 една четвърт от всички проекти в Централна и Източна Европа са стартирани в Югоизточна Европа. Те създават 120 471 работни места. Проектите с преки чуждестранни инвестиции са главно в индустрията (63%), което потвърждава тенденцията на свиване на сектора на услугите в региона след 2006 г. Автомобилостроенето, хранителната индустрия и добивът на неметални минерални суровини, бизнес услугите и софтуерът са на първите пет места по привлечен чужд капитал в Югоизточна Европа.

Германия и САЩ са топ инвеститорите в региона

Инвестициите в региона остават главно европейски (Германия, Австрия и Франция са на челните позиции). Сред всички инвеститори Германия държи първенството с над 15% от инвестиционните проекти в региона (188 бр). След нея са Австрия, Франция и Италия. Американските инвестиции също имат значително присъствие - 12% от проектите с преки чужди инвестиции (143 бр.).

Възприятието на региона от страна на инвеститорите

За 2009 г. бизнес лидерите поставят Югоизточна Европа на 4 място по привлекателност за инвестиции сред всички региони в Европа. Западна Европа остава на първо място, посочена от 78% от отговорилите за най-интересно място за старт на бизнес на Стария континент. Следват Централна Европа (38%) и Русия, Украйна и Беларус (24%). 49% от участниците в изследването смятат, че ако се подобрят транспортната и телекомуникационна инфраструктура, атрактивността на Югоизточна Европа значително ще се повиши. За 34% това ще стане, ако се повиши качеството на работната сила.

Фабрис Рейно, старши мениджър в Ernst & Young и ръководител на екипа, създал проучването, обясни: "Бизнесът смята, че властите в страните от Югоизточна Европа трябва да отделят специално внимание на намаляването на бюрокрацията и да насърчат иновациите."

България е на второ място по атрактивност в Югоизточна Европа, сочат данните на EIM. 287 проекта или 23% от преките чуждестранни инвестиции в региона са привлечени в страната ни между 2004 и 2008 година. Румъния остава лидер с привлечени 612 проекта, почти половината от всички в региона. Трета е Сърбия със 164 проекта или 13% от всички инвестиции. Основните сектори, в които чуждият бизнес инвестира у нас, са машиностроене- 23%, строителство (15%) и електричество (12%).

Как чуждите инвеститори възприемат България?

В региона на Югоизточна Европа България заема трето място по атрактивност след Хърватска (N 1 за 40% от респондентите) и Румъния (39%). България (34%) е непосредствено следвана от Сърбия с нейните 33%.

"Възприятието за България от страна на инвеститорите подценява действителното й икономическо представяне", смята г-н Рейно. " Ако властимащите успеят да подобрят условията и атрактивността на страната, разликата във възприятието и реалния брой проекти скоро ще се намали."

България ще увеличи своята атрактивност в следващите 3 години

Над половината (54%) от инвеститорите вярват, че страната има възможност да повиши своята атрактивност през следващите 3 години. По този показател, страната ни е на първо място в региона, следвана от Румъния и Хърватска.

"Истинското предизвикателство за България е как да превърне това високо доверие на инвеститорите в реални инвестиционни проекти", смята Джон Мистакидис, управляващ партньор в Ernst & Young Bulgaria. Той допълни, че е необходима

по-голяма активност при привличането на инвестиции в сектора на услугите и в създаването на регионални хъбове в страната.

За изследването

Изследването за привлекателността на Югоизточна Европа на Ernst & Young се базира на отговорите на 203 международни бизнес лидери, интервюирани в края на 2009 година от фирма за социологически проучвания. 51% от инвеститорите имат офиси в региона, а 49 са базирани извън него. 30% от респондентите са в потребителските стоки, 32% - в индустрията, 15% - в бизнес услугите, 12% - в телекомуникациите и високите технологии, 8% - във фармацията, 2% - в други сектори.

Ernst & Young анализира проектите с преки чужди инвестиции в 43 европейски страни от 1997 година.

Проучването за атрактивността на Югоизточна Европа покрива следните страни: Румъния, България, Хърватска, Сърбия, Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Молдова и Черна гора.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg