България е сред последните три страни в целия ЕС, чиито фирми за онлайн търговия формират поне 1% от общия търговски оборот.

Това сочат данни на Eurostat, според които страната ни попада в дъното на класацията с 11,5%, следвана от Румъния (10,5%) и Люксембург (8,6%).

При 19,7% от фирмите в Европейския съюз електронната търговия формира поне 1% от общия оборот за 2021 г. Броят на тези компании се увеличава с 0,7 процента спрямо 2020 г.

Сред отличниците в класацията, които са достигнали най-голямо увеличение на онлайн търговия, са Финландия (27,7%; +4,2 пр.п.), Испания (29,5%; +3,7 пр.п.) и Малта (30,0%; +3,3 пр.п.). За разлика от тях, намаление на предприятията, които продават онлайн (електронни продажби в размер на поне 1% от общия им оборот), е регистрирано в Дания (35,6%; -2,7 пр.п.), Гърция и Белгия (съответно 17,0% и 28,3%; и двете -2,3 пр.п.).

19,4 % от компаниите са извършвали онлайн продажби с помощта на уебсайтове или приложения - или на частни потребители (15,6 % от предприятията в ЕС), или на предприятия и правителства (13,1 %). Малък дял от предприятията в ЕС са използвали продажби от типа на електронния обмен на данни, за да продават основно на своите бизнес клиенти (6,0%).

Въз основа на географското местоположение, компаниите най-често извършват продажби по интернет на клиенти в собствената си държава (18,5%), като по-рядко продават онлайн в други държави от ЕС (8,1%) и в останалата част на света (4,6%).

Най-много такива компании е имало в Швеция (36,6%), Дания (35,6%) и Ирландия (35,2%).

Три стратегии за директни продажби през социалните медии За да бъде изградена възможно най-добрата стратегия за социална търговия за един бизнес, трябва да се имат предвид редица фактори

Макар да оставаме назад по отношение на онлайн търговията, оказва се, че българите обичат пазаруването на промоция, която е често срещана търговска практика във виртуалното пространство.

36% от покупките на домакинствата в България са били на промоция, стана ясно от проучване, представено по време на Retail Digital Forum 2023, организиран в София. Данните сочат, че домакинствата търсят промоциите, без значение дали марката е на търговската верига или е търговска марка, важното е да е на добра цена, съобщи Рени Яврийска от GfK Bulgariа, цитирана от БТА.

28% от домакинствата у нас са пазарували онлайн миналата година, като това формира 1,4 на сто от разходите за всички покупки, които са направили, а посещенията във физическите магазини са основен канал, в който домакинствата правят своите разходи и осъществяват основната част от покупките си.

Независимо дали домакинствата пазаруват онлайн или от физически магазин, има еднакъв дял на закупени количества стоки на промоция. Собствените марки на търговските вериги имат потенциал за повече продажби през онлайн каналите, сочи проучването.

През 2022 г. има значим ръст в регистрираните разходи на домакинствата спрямо предходната година, което основно е заради високата инфлация, а не поради увеличеното потребление. С най-голям дял в потребителската кошница са охладените и пакетираните храни, съответно – 41 на сто, и почти 30 на сто. Това са двете категории, които бележат най-голям ръст в средните си цени спрямо година по-рано.

По отношение на търговските вериги, от които пазаруват домакинствата, супермаркетите са с най-голям дял - 27 процента от разходите им са регистрирани там, следват хипермаркетите, основно заради инфлацията и предлаганите промоции, докато при малките хранителни магазини се регистрира плавен спад спрямо 2020 г., когатобеше отчетен ръст при покупките на домакинствата.