Експерти на Национална компания „Железопътна инфраструктура" участваха в годишната редовна среща на Смесената българо-румънска техническа комисия за оценка на състоянието на моста над река Дунав между Русе и Гюргево и хидравличния режим на реката в зоната на моста, съобщиха от Национална компания "ЖП-инфраструктура".


Комисията е съставена въз основа на „Съглашение за поддържане и обслужване на железопътния и шосейния мост на Дунав между Русе и Гюргево", постигнато между транспортните министерства на България и Румъния, и на „Правилник за техническо поддържане и обслужване на моста над р. Дунав между гарите Русе и Гюргево - Север".

Един от основните въпроси, който бе обсъден по време на срещата бе търсенето на възможности за финансиране от Европейския съюз на необходимите ремонтни и поддържащи дейности на „Дунав мост". Това е особено важно, защото мостът е единствен в тази част на Европа, което определя и неговото значение за европейската транспортна инфраструктура.

Работната среща започна с оглед и оценка на техническото състояние на всички елементи на инфраструктурата на „Дунав мост". Както всяка година, при огледа бе повдигната неговата подвижна средна част с дължина 81 м, от чието техническо състояние зависи нормалната експлоатация на съоръжението.

Мостът е въведен в редовна експлоатация през 1954 г. и някои от важните елементи на конструкцията са с напреднала степен на износване. Поддържането на подвижната част на моста е ангажимент на румънските специалисти като разходите се делят между България и Румъния. В комисията има подкомисии от специалисти по всички елементи на инфраструктурата на съоръжението.

Подкомисиите работят отделно и правят мониторинг на актуалното състояние на моста като набелязват задачи и препоръки за следващата година. Ремонтът на подвижната част на моста може да се разглежда като следващ етап от неговата рехабилитация, започнала през 1999 г.

Във връзка с това България и Румъния считат, че е необходимо възможно най-бързо да бъде изготвен технически и технологичен проект за ремонта на подвижната част въз основа на вече направената техническа експертиза от румънските специалисти. За тази цел на 17 ноември 2008 г. ще стартира процедурата за избор на изпълнител за това проектиране според законодателството на Румъния.

Проведени са две допълнителни работни срещи на ниво експерти и от двете страни за уточняване на детайлите по предстоящата процедура, а при нейното провеждане ще присъстват и български специалисти от НКЖИ. По време на смесената българо-румънска комисия двете страни решиха основен технически приоритет, след ремонта на подвижната част на моста, да стане рехабилитацията на антикорозионното покритие на неговите стоманени конструкции със съвременни материали и технологии. Разгърнатата площ на конструкциите е около 200 хил. кв. м.

Източник/БГНЕС