България получи одобрение за финансиране на три ЖП проекта за техническа помощ
Като пълноправна страна членка на ЕС, България за първи път получи право да кандидатства за финансиране на проекти от бюджета на ЕК за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). През юли 2007 г. Министерството на транспорта предложи за финансиране по TEN-T три ЖП проекта, които бяха одобрени.
Проектите за техническа помощ са за: Възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе–Варна; Строителство на интермодален терминал в Южен Централен район на планиране в България – Пловдив; Строителство на интермодален терминал в Северен Централен район на планиране в България – Русе.
Договарящ орган е Министерството на транспорта, като национален координатор на помощта по TEN-T, а бенефициент е НК „Железопътна инфраструктура”.
Одобрените проекти са за техническа помощ и се финансират от годишната работна програма за 2007 г. на TEN-T. Общата им стойност е 7.3 млн. евро, от които 50% са помощ от Общността, а 50% са национално съфинансиране.
Проектът „Възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе–Варна” е на стойност 3.1 млн. евро. Стартът е през октомври 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г. Консултантската помощ включва изготвяне на пред-проектни проучвания, техническо проектиране и подготовка на тръжна документация за изграждане.
Проектът е ключов за страната, защото свързва най-голямото морско пристанище в България – Варна с най-голямото речно пристанище – Русе. По този начин се дава възможност за развитие на комбиниран товарен транспорт море – железница – река. В момента максималната скорост, с която могат да се движат товарните и пътнически влакове са съответно 80 и 90 км/ч, при проектни параметри съответно за 110 и 130 км/ч.
Техническата помощ за строителство на интермодален терминал в Пловдив е на стойност 1.6 млн. евро. Очаква се да стартира през май 2008 г. и трябва да бъде изпълнен до края на юли 2009 г.
Проектът за интермодален терминал в Русе е за 2.6 млн. евро и работата по него ще започне през май 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г.
Консултантската помощ по тези два проекта включва: предпроектни проучвания, финансови и икономически анализи, разработване на идеен проект и проучване на възможности за финансиране чрез схеми на публично-частно партньорство, както и изготвяне на тръжна документация.
Необходимостта от изграждането на интермодални терминали в района на град Пловдив и в град Русе е обоснована в Стратегията за развитие на интермодалната транспортна мрежа в България. Заедно с предстоящото развитие на терминалите в София, Бургас и Варна се поставя гръбнака на интермодалната транспортна мрежа в страната, като част от интермодалната транспортна мрежа в Югоизточна Европа.