Като пълноправна страна членка на ЕС, България за първи път получи право да кандидатства за финансиране на проекти от бюджета на ЕК за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). През юли 2007 г. Министерството на транспорта предложи за финансиране по TEN-T три ЖП проекта, които бяха одобрени.

Проектите за техническа помощ са за: Възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе–Варна; Строителство на интермодален терминал в Южен Централен район на планиране в България – Пловдив; Строителство на интермодален терминал в Северен Централен район на планиране в България – Русе.

Договарящ орган е Министерството на транспорта, като национален координатор на помощта по TEN-T, а бенефициент е НК „Железопътна инфраструктура”.

Одобрените проекти са за техническа помощ и се финансират от годишната работна програма за 2007 г. на TEN-T. Общата им стойност е 7.3 млн. евро, от които 50% са помощ от Общността, а 50% са национално съфинансиране.

Проектът „Възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе–Варна” е на стойност 3.1 млн. евро. Стартът е през октомври 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г. Консултантската помощ включва изготвяне на пред-проектни проучвания, техническо проектиране и подготовка на тръжна документация за изграждане.

Проектът е ключов за страната, защото свързва най-голямото морско пристанище в България – Варна с най-голямото речно пристанище – Русе. По този начин се дава възможност за развитие на комбиниран товарен транспорт море – железница – река. В момента максималната скорост, с която могат да се движат товарните и пътнически влакове са съответно 80 и 90 км/ч, при проектни параметри съответно за 110 и 130 км/ч.

Техническата помощ за строителство на интермодален терминал в Пловдив е на стойност 1.6 млн. евро. Очаква се да стартира през май 2008 г. и трябва да бъде изпълнен до края на юли 2009 г.

Проектът за интермодален терминал в Русе е за 2.6 млн. евро и работата по него ще започне през май 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г.

Консултантската помощ по тези два проекта включва: предпроектни проучвания, финансови и икономически анализи, разработване на идеен проект и проучване на възможности за финансиране чрез схеми на публично-частно партньорство, както и изготвяне на тръжна документация.

Необходимостта от изграждането на интермодални терминали в района на град Пловдив и в град Русе е обоснована в Стратегията за развитие на интермодалната транспортна мрежа в България. Заедно с предстоящото развитие на терминалите в София, Бургас и Варна се поставя гръбнака на интермодалната транспортна мрежа в страната, като част от интермодалната транспортна мрежа в Югоизточна Европа.