Над 1 млрд. лв. европари е на път да изгуби българската държава заради изпускането на сроковете на строежа на автомагистрала „Струма“. Вчера изникна още един проблем – строежът на лот 3.1 от аутобана, който представлява тунел „Железница“.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ и МРРБ обявиха, че обществената поръчка за проектиране и изграждане на подземното съоръжение, която е на стойност 250 000 000 лева, е спряна. Причината – в последния ден на март от АПИ установили, че една от офертите на 17-те участници в търга е изчезнала.

От Софийската районна прокуратура обясниха пред „Труд“, че има образувано досъдебно производство, както и човек с повдигнато обвинение за липсващия документ. Става въпрос за Стефан Гайтанджиев, който е външен оценител по търга.

Папката била открита в дома му няколко часа след изчезването й от служители на СДВР. В момента Гайтанджиев е с мярка за неотклонение „подписка“ и с повдигнато обвинение.

По-късно през вчерашния ден регионалният министър Спас Попниколов и членът на УС на АПИ Пирин Пенчев дадоха кратък брифинг. На него те разясниха, че нямало как процедурата да не бъде прекратена, защото липсата на документи е сериозно нарушение.

Попниколов успокои, че до 2 месеца търгът ще може да бъде пуснат отново, но от редовното правителство.

Създалата се ситуация е критична за европейското финансиране на „Струма“. По план тя трябва да е готова до 2020 г. В момента страната ни бави лот 3.2 през Кресненското дефиле, където проектите още не са минали обществено обсъждане.

При „Железница“ (лот 3.1) също ще има закъснение. Ако България не спази времевите разчети, ще трябва да върне всички средства на Брюксел, отпуснати през годините за аутобана – над 1 милиард лева.