Криза в Български пощи - само за година загубите в компанията надхвърлят 9 млн. лв. В същото време са скочили разходите за персонала.

Експерти и икономисти изнесоха тревожни данни за Българските пощи. В условията на свободна конкуренция компанията продължава да държи най-голям пазарен дял, но въпреки това отстъпва и то сериозно.

За трета поредна година приходите спадат драстично - от 160 млн. лв. през пиковата 2008 г., до 130 млн. през миналата година и така заковават на нивата от 2006-а.

Стъпките назад се дължат и на по-високите разходи за персонал. Само за няколко години те са скочили с 20 млн. лв. Според икономическите анализатори, това е необосновано на фона на вълната от съкращения.

И още нещо - оказва се, че 70% от служителите в Български пощи са със средно образование, а в тяхната квалификация не инвестира никой. Затова анализаторите смятат, че кризата в Български пощи е криза на персонала и човешкия фактор. Младите хора са малко, а средната работна заплата в компанията е около 500 лв., посочва bTV.

„Фактите показват, че над 45% служителите на Български пощи са над 50 години, а общо над 73% от служителите са със средно образование. Това, само по себе си, не предполага ниска производителност на труда, но е важно, когато става въпрос за бързо развиващ се сектор, да се отделят средства за повишаване на квалификацията на персонала”, коментира Явор Алексиев от Института по пазарна икономика.

Реформирането на компанията е свързано с нови съкращения и макар че част от персонала вече е освободен, само за няколко години разходите са скочили с 20 млн. лв. Част от парите са платени като обезщетения, обясниха от ръководството на Български пощи.

„Освободихме около 2-3 хиляди души, а това са изплатени пари под формата на обезщетения - 7 работни заплати, които със сигурност ни натоварват”, казва главният изпълнителен директор на компанията Деян Дънешки.

Загубите от над 9 млн. лв. се дължат на комплекс от причини, сред които либерализирането на пазара на пощенски услуги и изоставането във внедряването на нови технологии. След горчивия опит с Българските железници, експертите призовават за по-бързи темпове в реформите. Преструктурирането на пощенската мрежа върви бавно, нужни са още съкращения на хора, категорични са икономистите.

Препоръчва се и закриване на пощенски клонове, особено в малките населени места, където служителите са най-неподготвени и ниско квалифицирани, а на места компютрите все още са лукс. Говори се още и за частична приватизация на компанията, но всичко това в бъдеще време и с препоръчителен характер.