Бързото отпускане на кредит е най-важният критерий, по който малките и средни фирми оценяват обслужването на финансиращите институции. Това показват резултатите от неформалното проучване на специализираното дружество за бизнес-ипотечни кредити „Кредитекс” сред собственици на фирми от София, Пловдив и Бургас. Целта на проучването е да установи нагласите и впечатленията на малкия и средния бизнес към кредиторите у нас. 90% от участвалите в допитването са кандидатствали за кредит в повече от една институция.

За 54% от респондентите бързината е най-важна, тъй като средствата им трябват в определен срок и при определен падеж. За фирмите кредитът е излишен, когато не е навреме. От друга страна, бързината при отпускането на един заем не бива да се абсолютириза от клиентите, тъй като има заплетени бизнес казуси, които изискват по-задълбочен анализ, заключават от „Кредитекс”.

Вторият най-важен елемент на обслужването за фирмите е отпускането на заем при изгодни условия (52%), като респондентите не конкретизират дали под това разбират заем при ниска лихва, съчетана с високи такси или обратното. “Да ме консултира и след отпускането на кредита” е третият най-важен елемент на обслужването. Под “консултации” фирмите разбират помощ в процеса на кандидатстване и отпускане на кредит както и съвети при разрастване на бизнеса им, промяна в погасителните планове и обезпечението, и т.н. На четвърто по важност място, 38% от анкетираните подреждат способността на кредитора да вникне в бизнеса им .

На въпроса “Какво очаквате от вашия кредитор?”, анкетираните отговарят по следния начин: 48% - да ми отпусне заем при изгодни условия, 34% - да мисли за моя бизнес почти като за свой, 26% - да е винаги на разположение, като под последното се разбира не толкова удължено работно време на финансиращата институция, колкото спокойствието, че при проблем, може да се поиска съвет на мобилния телефон и извън работно време.

На третия въпрос от проучването: “Освен цената на кредита, при две сходни оферти какво би ви накарало да предпочетете един кредитор пред друг?” анкетираните посочват помощта при кандидатстването за заем (34%), вниманието (24%) и харесването на човека, който ще работи по техния заем (18%). От „Кредитекс” изтъкват, че конкуренцията все повече ще се измества от полето на ценообразуването към полето на обслужването (отношение, предлагане на допълнителни услуги). След битката при цените, кредиторите ще залагат все повече на качествено обслужване. Ценовата война постепенно ще затихва.

Най-дразнещи при обслужването за 60 % от анкетираните са бюрокрацията, а за 52% - наличието на продукти и програми, в които фирмите насилствено трябва да се вместят. Респондентите се дразнят и когато финансовия продукт не може да се нагоди към техния бизнес. Вникването в бизнеса на клиента и ясното обяснение на всички условия по един заем са част от препоръките, които фирмите отправят към финансиращите институции.