Министерството на транспорта и съобщенията започва пазарни консултации за закупуване и поддръжка на нови влакове, локомотиви и бордово оборудване.

Новият подвижен състав включва 42 електрически влака, 20 пуш-пул влакови състава, 18 маневрени локомотиви и 108 комплекта ETCS бордово оборудване.

Средствата са осигурени от Националния план за възстановяване и устойчивост, а общият размер на инвестицията е над 1 млрд. лева.

За участие в процедурата са поканени някои от водещите производители на железопътно оборудване, като Alstom, ABB, Bombardier Transportation, Hyundai, Siemens, Skoda и др.

Пазарните консултации с евентуалните кандидат-изпълнители са нов подход от страна на министерството. Очаква се те да залегнат в основата на тръжните процедури, като по този начин от ведомството се надяват да избегнат обвиненията, че изискванията се правят по начин, който да "пасне" на точно определен кандидат.

Пазарните консултации са разделени в 5 отделни покани и са публикувани в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“.

Лекторите на Шумът на парите 2022: Денис ГорбуновКак се промениха предпочитанията на потребителите през последните години?Започна ли изкуственият интелект да пазарува вместо нас?

Първата е за доставка и поддръжка на минимум 7 броя двуетажни електрически мотрисни влака. Всеки един от тях трябва да е с до 300 места и да развива максимална скорост от 160 километра в час. Новите двуетажни влакове ще обслужват районите около София.

Втората поръчка пък е за 35 едноетажни електрически мотриси, които тpябвa дa paзпoлaгaт c дo 200 мecтa и също да развиват до 160 километра в час. Мотрисите ще ca oбopyдвaни и cъc cиcтeмa зa пpeбpoявaнe нa пътницитe, ĸoитo cлизaт и ce ĸaчвaт.

35-те влака щe oпepиpaт пo paзличнитe ĸpaйгpaдcĸи линии в Coфия, Πлoвдив, Pyce, Бypгac и Bapнa.

И двуетажните, и едноетажните мотриси ще бъдат оборудвани с места за велосипеди, както и за инвалидни и детски колички. Общата стойност на двете поръчки е 532.5 млн. лв., като от тях 372.6 млн. лв. са осигурени от Плана за устойчивост.

Ще бъде предвидено и пълното обслужване на влаковете за период от 15 години, за което за осигурени общо 200 млн. лв.

Третата поръчка е за т. нар. "пуш-пул" влакови състави, които ще се използват за превоз на пътници на дълги разстояния. Всеки от тях ще е с капацитет от 300 пътници и максимална скорост от 200 километра в час.

В процеурата са предвидени 20 такива композиции на обща стойност 467.5 млн. лв., от които 271.5 млн. лв. ще са по Плана за устойчивост и развитие. За поддръжката на мотрисите пък е предвидено отделно съфинансиране от държавата за 15 години в размер на 215 млн. лв.

Високоскоростни влакове свързват Великобритания с четири европейски страниEurostar разширява европейските си маршрути чрез сливане с белгийския оператор Thalys

Четвъртата поръчка е за доставка и поддръжка на 18 електрически маневрени локомотива, които ще могат да се управляват дистанционно. За тях са предвидени 21.8 млн. лв.

Машините ще заменят старите дизелови маневрени локомотиви, които се използват за преместване на подвижния състав в района на железопътните гари и депа. Очаква се със смяната да се намалят значително вредните емисии на тези места.

Новите електически маневрени локомотиви ще оперират на територията на София, Пловдив, Горна Оряховица, Варна и Мездра, където се намират най-натоварените ЖП възли в страната.

Последната поръчка е за доставка и поддръжка на 108 комплекта ETCS бордово оборудване за железопътен тягов подвижен състав. Устройствата са част от Европейската система за управление на влаковете (ERTMS) и могат да бъдат инсталирани като допълнение на съществуващата система за сигнализация.

От Министерството на транспорта съобщават, че всички заинтересовани страни следва да предоставят своите предложения в срок до 16 юни 2022 г.