От Българската стопанска камара коментираха днес в декларация създалото се напрежение в сферата на транспорта и намеренията на българските превозвачи да протестират ефективно срещу високите цени на горивата

От там приветстваха стартирането на преговори между заинтересованите страни за преодоляването на натрупаното напрежение в сектора на автомобилните превози, като считат, че действията на превозвачите практически ускоряват вземането на правилните управленски решения.

От камарата настояват и създадената междуведомствена работна група да предложи спешни ефективни мерки за преодоляване на проблема, като изясни какъв е „приносът” на всеки от трите участници в пазара на горива – регулиращи органи, вносители и преработватели, и дистрибутори, за небалансираните ценови равнища на горивата в страната.

Не приемаме постановките, лансирани в медиите, за ограничаване броя на превозвачите с административни мерки (временно ограничаване издаването на лицензи на нови автотранспортни фирми), като считаме, че това противоречи на принципите на пазарната икономика, изтъкват от БСК.

За нас е необяснимо защо беше необходимо да се стига до протестни действия и крайно нагнетяване на напрежение, при положение че отдавна за цялото общество е ясно, че има деформации в цените на горивата. Стои въпросът защо търговските цени на горивата в страната са еднакви, при положение че има разлики в цените на вносните горива и тези, произведени у нас. Този въпрос провокира друг – дали действително вносителите на горива се явяват реални конкуренти на производителите, или съществува негласно споразумение с цел поддържане на спекулативно високи норми на печалба в отрасъла, коментират още от камарата.

Убедени сме, че цените на горивата трябва приоритетно да бъдат разглеждани като част от антиинфлационната политика на държавата, тъй като те стоят в основата на ценовата пирамида. В този смисъл, цените на горивата не са проблем само на превозвачите, а на цялата икономика и на всички потребители. Те се отразяват крайно неблагоприятно върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл, а оттам – върху
конкурентоспособността на други транспортоемки отрасли. Небалансираните цени на горивата водят дългосрочно до пазарни деформации в структурата на икономиката.

От БСК изтъкват две причини цените на дизела в България да са по-високи от тези в много други европейски държави: ниска ефективност на преработвателите на горива и/или висока норма на печалба на вносителите, както и картелно споразумение между дистрибуторите.

Необяснимо е достигането на толкова високи ценови равнища, при положение, че спрямо останалите страни на ЕС, в България са налице по-малки разходи за аналогични инвестиции в производствени и дистрибуторски мощности; относително ниска цена на ел.енергията и ниска цена на труда, посочват от камарата.

Не на последно място, трябва да отбележим, че освен високите цени на горивата, върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл съществено влияние оказват още остарелият автопарк, както и лошата инфраструктура и некоректното регулиране на движението, които водят до увеличаване на разхода на гориво за тон/километър. С това отново се товари българският бизнес и българският потребител, завършват от БСК.

Още по темата:

Протестът на превозвачите

Лукойл срещу рязкото покачване на акцизите върху горивата

Снимка: БГНЕС/ЕРА