Лот 2 на АМ "Тракия" от Стара Загора до Нова Загора се строи на основата на пепел от български мини, вместо инертни материали, които трябва да дадат стабилност. Това съобщи днес лидерът на БСП Сергей Станишев, цитиран от БГНЕС.

"Това не отговаря и на критериите за строителство на първокласен и второкласен път. Ако се стигне до полагане на асфалт и откриване на магистралата с тази основа, след няколко месеца тази настилка ще се напука и ще бъде на вълни. Този материал, който се слага при студено и влажно време се разширява, а при горещо и сухо време се свива. Това подлага на риск живота и здравето на хората, които ще пътуват по магистралата и европейското финансиране, защото при това качество ЕК може да не изплати нито едно евро", каза още Станишев.

Според него става дума за грабеж на български и европейски средства и може да се стигне до там цялата тази отсечка да се преправя с пари от бюджета.

"Това правителство е евтино на брашното и скъпо на пепелта. Искаме незабавна оставка на министър Росен Плевнелиев, който винаги твърди, че е експерт, че работят денонощно, че гарантират качество на строителството, защото той лично отговаря за дейността на АПИ, лично е проверявал не еднократно строителните работи", каза още лидерът на БСП.

От левицата поискаха незабавно да се поиска премахване на тези насипи и започване отново с качествен материал, защото в противен случаи ЕК може да спре цялото финансиране на този ключов проект за България.

"Това е скандал, който е по-голям от всички до сега случаи със скандали, случили се по време на управлението на ГЕРБ, защото засяга европейски пари и засяга интересите на хората", коментира Станишев.

Това не е разговор между нас и Бойко Борисов, това е разговор между българското общество и правителството, защото сметката ще я плати всеки един гражданин, каза още той.

От левицата са категорични, че сегашното правителство е заложило на политика на дъмпинг на цените за изграждането на лотовете на магистралата и се е отказало от осигурено финансиране от повече от 100 млн. евро, тъй като при 350 млн. евро осигурени за трите лота на магистралата реално "Тракия" по договори се строи за 247 млн. евро.

От БСП разполагат с данни, че сгурията, добита при експлоатацията на въглищни запаси в рудник "Минъор" се използва за изграждането на трасето от Лот 2, което е с дължина 32 километра. Според партията това се случва от началото на есента 2010 и продължава и в момента.

Тази сгурия, представлява пепел, образувана при създаването на въглищни запаси, вследствие на овъгляването на "погребаната дървесина" в продължение на милиони години, обясняват те. Самият материал не е еднороден, съдържа въглищни частици и има органични вещества.

От партията са изпратили три вида проби от сгуропепелината, която е складирана до село Раднево в Университетската строително изпитателна лаборатория и в Строително изпитателната лаборатория по Земна и скална механика към катедра "Геотехника" на УАСГ.

Центърът за научни изследвания и проектиране при УАСГ е излязъл със заключение, че този материал не може да се уплътнява добре и има склонност при намокряне да набъбва, а при засушаване да се свива. Това е крайно недопустим материал, който не става за селски път да бъде употребен, отбеляза Димчо Михалевски от БСП. "Сигурни сме, че и по другите магистрали има проблеми. Текат тунелите на "Люлин", същото нещо очаква виадуктите на "Люлин". При Лот 3 на АМ"Тракия" несортиран преовлажнен материал директно се полага върху хумусен пласт", каза още той.

На пресконференцията на АПИ по-рано днес, на която ръководството на пътната агенция докладва за резултатите от проверките по строителните дейности по АМ „Тракия“, членът на УС на АПИ Лазар Лазаров опроверга твърденията на социалистите за използвания материал при строителството на пътния участък от Стара до Нова Загора.

Той уточни, че всички от използваните материали са подлагани на лабораторни експертизи и документите до сега не говорят да има нещо притеснително.