Десетки тежкотоварни автомобили от цялата страна се събраха рано тази сутрин на поредния протест. Превозвачите настояват за частично връщане на акциза върху горивата. От сборният пункт - квартал "Казичене" колоната от ТИР-ове ще се отправи на протестно шествие към квартал "Бояна", предаде бТВ.

"Нашето твърдо искане е да се намалят цените на горивата. Това може да стане или чрез намаляване на акциза, или чрез връщане на част от него. Другото, което е направено, е вдигане на акциза, без да е необходимо - авансово. Милиони, както каза министърът на икономиката, са надвзети предварително“, каза Емил Боюклиев, председател на Съюза на малките превозвачи.

Превозвачите ще продължат да протестират, докато исканията им не бъдат изпълнени.

Във Варна също се провежда масов протест. Очакват се камиони от Бургас, Добрич, Сливен, Търговище, Силистра и Шумен. Според превозвачите няма да се пречи на движението в града и зоните около пристанището и катедралата.

Над сто камиона от Русе, Силистра, Разград, Попово и Бяла протестират в Русе. Колоната потегли от Дунав мост и се движи с 20 километра в час по международния път Русе - София до хижа "Приста" и обратно. Засега шофьорите на камиони се движат плътно вдясно и не пречат на движението по пътя.

Въпреки безпрецедентните мерки за сигурност, засега протестът на таксиметровите шофьори в столицата е доста оскъден. Към момента на площад "Александър Невски" има около 20 таксита, а полицията е в пъти повече. Част от центъра на София също е затворен заради протеста.

Стачкуващите шофьори са с тарифи между 2 и 4 лева на километър. Оказва се, те нямат претенции към акциза на горивата, макар и протестът им да съвпада с този на товарните превозвачи. Основното им искане е лизингодателните компании да не бъдат регистрирани като превозвачи. Разрешено им е да протестират до 15 ч.

Междувременно министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров коментира във Варна, че държавата няма нито механизъм, нито основание да регулира цената на горивата. Той подчерта, че само ако има съмнения производители и дистрибутори да сформират свръхпечалби, тогава държавата може да мисли как да въздейства на високите цени. На този етап обаче производителите не могат да бъдат обвинени в подобно нещо, защото те продават и взимат най-евтиния дизел в Европа, като се махне налаганата от държавата акцизна ставка.

Снимка: БГНЕС