Подписването на договора за създаване на Международната проектна компания за петролопровода Бургас-Александруполис раздели Бургас на две. За или против тръбата бургазлии ще решават на референдум след месец.

Доводите "за" са чисто икономически и според защитниците на тази теза, рисковете от петролни разливи и екокатастрофи са силно преувеличени.

"Ако има някоя вероятност да се случи морска катастрофа - авария с танкер, и съответно след това разлив и замърсяване на морската вода, то обикновено става, когато корабът се движи, не когато е на кей или монобуй по време на товаро-разтоварни операции", отбелязва капитан Тодор Тодоров, цитиран от Би Ти Ви.

"За да се борим срещу нефтените разливи, това коства много средства, специални технически съоръжения, обучени екипи, а всичко това е пари, а парите не идват от никъде", коментира инж. Светия Светиев, главен механик.

Според екоорганизации обаче петролопроводът е реална заплаха за туризма в региона. Рибарите също са много против. "Пази Боже, ако стане някаква буря, което не е необичайно за нашето море, няма спасение. България ще бъде залята с нафта и нашият залив, най-големият залив на Черно море, е мъртъв", аргументира се Стоян Боев от сдружение "Морски сговор".

Община Бургас все пак реши да чуе гласа на бургазлии. На 17 февруари жителите на морския град ще кажат "да" или "не" на проекта. Така или иначе тръбата ще минава през Бургаския залив, защото държавата е взела окончателно решение за това.