Бюджет и надценки в първата седмица след изборите

© Unsplash
Анализът на Петър Ганев е публикуван в седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Очаквано темата за държавния бюджет стана водеща веднага след изборите. Гласуваният удължителен закон в края на миналата година дава срок от около два месеца на новия парламент да приеме държавния бюджет за 2023 г. Отново сме в ситуация, в която служебният кабинет мисли дали и как да внесе собствен проект на държавния бюджет, докато очаква евентуално партиите да се разберат за кабинет.
Миналата година президентът, чрез думите си и действията на своите министри, на практика каза на депутатите: Ако искате бюджет, трябва да направите правителство. Днес имаме сходна ситуация, в която лидерът на партията, спечелила изборите казва: Ако искате да гласуваме бюджета, трябва да намерим формула за правителство.
Вече две години наблюдаваме една игра на котка и мишка между партиите и бюджета, а резултатът е по-висок дефицит, липса на адекватна средносрочна рамка, забавяне на публични инвестиции, в т.ч. пълен батак с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, и в крайна сметка спад в доверието на всички външни наблюдатели, в т.ч. чужди инвеститори, кредитни агенции и т.н.

Борбата с надценките роди две страници закон

Няма оценка на въздействието. Няма дори дефиниция на понятието „надценка“. Казано е какво е „годишен оборот“ и „обратни услуги“, но вносителят на закон за надценките е забравил дори да дефинира понятието „надценка“. Двете страници законопроект и приложението с изброени 17 вида храни, както и липсата на мотиви и оценка на въздействието, създават впечатлението, че покрай многобройните медийни изяви на водещите институции по темата, просто на чиновниците не им е останало време за работа по законопроекта. Многократно сме коментирали вредността на всякакви опити за намеса в конкуренцията на пазара и свободните цени, каквито често „изплуват“ на дневен ред като инстинктивен рефлекс на политиците и бюрократите, които искат да покажат ангажираност и по-възможност да си гласуват нови правомощия.
Българският бизнес
- Григор Димитров е посланик на бранда „ПБ Лични финанси“ на Пощенска банка
- Стартира каузата „Свързва ни доброто: дари за децата и А1 ще удвои сумата“
- ОББ отчита солиден ръст на активите и печалбата в банковия сектор