Девет храни поскъпват с около 8 лв от борсата до щанда

4696
Девет храни поскъпват с около 8 лв от борсата до щанда

© Pixabay

Девет от основните хранителни продукти в потребителската кошница поскъпват с около 8 лв. от борсата до веригата.

Това показа справка на „Монитор“ в седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) и проверка в магазините за търговия на дребно.

Така, за да си купим по килограм захар, брашно, ориз, кашкавал „Витоша“, краве сирене, охладено пиле, литър олио, а също и поне 6 яйца и още толкова кофички кисело мляко, ни трябват средно 47 лв.


Най-значителна е надценката на кашкавала, той излиза с 4.39 лв./кг, или с 40.4% по-скъп на крайния потребител, отколкото на самия търговец на дребно, доставил си го от стоковата борса.

Според данните на ДКСБТ през изминалата седмица (12-16 октомври) млечният продукт се e търгувал на едро за 10.86 лв./кг. При кравето сирене също има немалка надценка. Докато по борсите то е струвало на едро по 7.10 лв./кг, в една от големите вериги у нас е вървяло по 8.29 лв./кг, или с над левче повече, което е 16.7% отгоре.

За кофичка кисело мляко пък броим по 1.29 лв. в магазина, докато по складовете се намира за 0.40 лв. по-малко. Надценката тук е с цели 50 на сто. Рекордьор обаче е оризът, чиято средна цена на дребно е 3.59 лв./кг, или с цели 59 на сто по-висока, отколкото в склада за търговия на едро.

Охладеното пиле на борсата през миналата седмица се е предлагало средно по 3.95 лв. за килограм. В магазина обаче цената му на дребно скача до 5 лв./кг, или с над 26% повече.

Доста по-малки са надценките при захарта и олиото. Според онлайн брошури в големите търговски обекти сладките кристали се търгуват на цена от 1.59 лв./кг, въпреки че търговецът е платил за пакет от тях 1.35 лв. Слънчогледовото олио от борсата до веригата поскъпва с 0.19 лв./л, или със 7.6%.

С най-ниска надценка от само 5.2% са яйцата, чиято средна стойност в супермаркетите е 0.20 лв. за брой, или само с 1 ст. повече, отколкото на борсата. Основната съставка за домашните погачи, баници, сладкиши - брашното, обаче скача с около 0.40 лв. от склада до рафтовете в магазина до 1.39 лв./кг, или с 39%.

Отстъпки ни дебнат отвсякъде

Благодарение на умели маркетингови трикове, веригите успяват да привлекат значителен брой клиенти въпреки надценките, а червените етикети се превръщат в магнит за потребителите. Търговските обекти водят негласна война именно на бойното поле на промоциите, така седмица след седмица те си „мерят“ ниските цени.

Бърз преглед на седмичните брошури с намаления показва, че цените на основните продукти за дома, като захар, ориз и брашно, се различават с от 0.20 до 0.40 лв, в зависимост от веригата.

В зависимост от своята възраст, нашенци поемат на лов за евтини артикули по различно време от деня. Докато работещите оставят покупките за след края на работния ден, родителите им пенсионери „отварят” магазина заедно със служителите още в ранни зори. Именно заради засиления интерес търговските вериги започват да водят ожесточена битка кой ще предложи по-изгодна цена на крайния клиент.

Така например австрийска верига с клон у нас прави подарък на всеки рожденик, решил да закупи почерпка от неин обект – 10% отстъпка от крайната цена на артикулите. Наскоро немската верига „Лидл“ също предложи на своите клиенти възможността да се възползват от отстъпки на стойност минимум 10 лв. всяка седмица.

Традиционната карта за отстъпки обаче се предлага единствено в дигитален вариант - иновация е и цифровата история на пазаруването под формата на дигитална касова бележка, която служи и за гаранционна карта за нехранителните стоки.

Срещу поръчка от поне 20-30 лева големите вериги доставят продуктите до вкъщи

В условията на пандемия много от големите вериги започнаха да доставят продукти до домовете на своите клиенти. Посредник между крайните потребители и физическите обекти се явява родна компания за доставка на храна. Има обаче и някои условия.

Една от западните вериги, имаща обекти у нас, изисква поръчката да бъде на стойност минимум 30 лв и така торбата с храната идва пред вратата ви след по-малко от час.

За момента супермаркетът предлага подобна услуга едва в четири български града - София, Пловдив, Варна и Бургас. Конкурентна верига също е поставила подобен минимум на поръчката онлайн.

Друга конкурентна верига също се рекламира в онлайн платформата на доставчика на храна - дистанционното пазаруване трябва да е за минимум 20 лв, а предаването й от служител на клиент е напълно безплатно.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg