Строителствата на големи транспортни трасета се обяви за национален приоритет, което е абсолютно правилно, заяви главният архитект на столицата Петър Диков по време на VI Годишна конференция "Стратегическа инфраструктура, България 2011. Приоритети 2020", осъществявана с медийната подкрепа на Profit.bg.

„Всички, предполагам, имаме усещането, че започваме да реализираме нашите стратегии и песрпективи, които са на около 30-35 години. Кръстовищното положение на София за Югоизточна Европа ни дава много ползи както за София, така и за България, но създава и много опастности, тъй като трафика освен, че носи печалби, носи вреди и проблеми", заяви Диков.

София се готви от 4-5 години да поеме трафика, който би преминал през нея, допълни той.

Според Диков автомагистралата София-Калотина е особено важна за свързването на България със Западна Европа и е приоритет №1 за България в близките 2-3 години.

Довършването на автомагистрала Марица продължава коридор 10, но и тя зависи от автомагистралата София-Калотина. Сръбската страна усилено изгражда в момента тяхната част от Белград до границата със срок на реализация до 2013 г.

Автомагистрала Хемус има нужда от доказване на ефективността при съвременните условия като връзка между три балкански столици.

Тунелът под Шипка не е стратегически добро решение за България, заяви още арх. Диков. Вместо това с парите за тунела може да се направи прохода Хаинбоаз на 710 м надморска височина до магистрален габарит. Проблемите при тунела са много повече и от гледна точка на подходите от юг и от север, което още повече ще оскъпи проекта.

Пътят от София до Лом е перфектен в участъка от Враца до Лом, но от Ботевград до Мездра не може да бъде завършен като проект. Лом - София - Солун е стара перспектива като транспортна ос, каза още той.