Призивът за по-голяма скорост и допълнителни проекти е задължително изискване на ЕК. Това каза министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев във връзка с полученото непосредствено преди Коледа писмо от ЕК. ОП "Транспорт" е осигурена с достатъчен брой резервни проекти, редно е да има подобен подход и по програма "Околна среда", допълни Дончев.

"В писмо на ЕК има коментар за капацитета на общините и те трябва да управляват инвестициите на място, както и реформата във водния сектор. България за първи път не чака ЕК да й каже какво да прави. Аз съм много горд от това", подчерта Томислав Дончев.

По отношение на реформата във водния сектор, Дончев заяви, че са привлечени международните финансови институции, за да може България да се справи по-бързо. "Имаме общини, които са с много добър капацитет управляват проекти, но има и общини, които нямат добър капацитет. Редно е да се върви към по-голямо опростяване и ясни отговорности относно водния сектор. Трансферът на активите, смяната на собствеността - такава мащабна реформа се прави за първи път в последните десетилетия специално във водния сектор", заяви Дончев.

По отношение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), Дончев коментира, че традиционно се повтаря като мантра ниският капацитет. "ОП "Транспорт" е най-важната не само за нас, но и за ЕК. Констатацията, че има нисък капацитет не ни върши работа. Капацитетът трябва да се укрепва не само в самата агенция, но и в министерството, което е принципал на пътната агенция, а именно Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Там има създадено специално звено за подпомагане на координацията. По тази програма "Транспорт" има няколко много добри проекти - АМ "Тракия", софийското метро, и т.н. Освен магистрали, в тази програма се предвиждат огромни инвестиции за железници. Например, рехабилитация на участъци от жп линията София-Бургас", категоричен бе Дончев.

На въпрос дали ще се закрива АПИ, Дончев отговори, че това са само слухове.

По отношение на строежа на АМ "Струма", Дончев коментира, че той се бави заради изпуснати първи години от началото на програмния период, непълна степен на проектна готовност. Според него, с новия предприет подход се разчита цялата автомагистрала да бъде разработена като една апликационна форма.

"АМ "Струма" ще бъде факт като реално строителство още в следващата година", категоричен бе Дончев. "За първи път започва реалното изпълнение на ОП "Транспорт". За 2010 година имаме около 37% от над 15 млрд. по 7-те оперативни програми и около 10% плащания. Само преди година плащанията бяха в рамките на статистическата грешка.

10% за средата на програмния период не е повод за гордост, но е повод за оптимизъм", подчерта още Дончев.

На въпрос как се отрази на имиджа на България казусът с Калина Илиева, бивш директор на Държавен фонд "Земеделие", Дончев заяви, че "това беше неприятен сигнал, който извършихме на фона на всичките усилия България да излъчва само добри сигнали. От външнополитическа гледна точка това беше някаква щета, надявам се не голяма".

Източник: бнт