Общият показател „доверие на потребителите" се понижава през януари 2010 г. с 0.8 пункта спрямо равнището си от октомври 2009 г., което се дължи главно на намаленото доверие сред населението в градовете. Наблюдението през януари регистрира повишаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с изразените мнения преди три месеца, сочат данните на Националния статистически институт.

Мненията на потребителите за сегашното развитие на общата икономическа ситуация в страната, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са влошени, като балансовите показатели намаляват спрямо предходното наблюдение (октомври 2009 г.) съответно с 3.5 и 1.3 пункта.

За разлика от населението в градовете, при което балансовите стойности падат съответно с 6.4 и 2.4 пункта, при населението в селата има известно подобряване на оценките и прогнозите за икономическата конюнктура.

Анкетата регистрира понижени оценки на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца. През януари 2010 г. балансът на мненията за сегашното състояние на бюджета на домакинствата се влошава при населението в селата (с 6.0 пункта), а при населението в градовете има слабо повишение (с 1.1 пункта).

Сегашната икономическа ситуация в страната е оценена като по-неблагоприятна за спестяване в сравнение с изразените мнения преди три месеца и се прогнозира, че тя няма да се подобри през следващите дванадесет месеца. Потребителите продължават да считат, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани преди три месеца.

По-висока инфлация обаче се очаква през следващите дванадесет месеца. По отношение на безработицата предвижданията са, че тя ще продължи да се увеличава.

Спрямо мненията на потребителите, изразени през октомври 2009 г., последната анкета отчита и по-песимистична обща оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба, като се регистрира и слабо понижение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца.

По-ниски са също балансовите показатели, свързани с намеренията за „покупка на кола", „покупка или построяване на жилище (вила)" и намеренията за „разходи за подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.

Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.