Образованието ще е единственият сектор, в който ще има и номинално, и процентно нарастване на средствата, тъй като при всички други сектори ще има процентно свиване. Това каза пред журналисти министърът на образованието Даниел Вълчев, цитиран от БТА.

Той допълни, че около половината от увеличението на възнаграждението на учителите ще е на работните заплати, а останата част - на допълнителни възнаграждения под формата на диференцирано заплащане. Така например, ако има увеличение на
заплатите от 1 януари и се достигне средна заплата от 520 лева, това ще са около 10 на сто.

Това значи, че с въвеждането на втори и трети стълб на диференцираното заплащане ще се постигнат още 10 на сто. Възможно е най-добрите учители да вземат в края на следващата учебна година над 920 лева на месец.

Има много професионални гимназии, които дават образование по специалности, които не се търсят, каза Вълчев и заяви, че промяната на този механизъм е един от приоритетите на работа.

Има много солидни работодатели, които подпомагат професионални училища по различен начин. Той допълни: "Смятаме да направим така: Толкова, колкото бизнесът даде на една професионална гимназия, още толкова ще даде и държавата. Ако бизнесът не даде на една гимназия, значи тя не му е нужна." Такива училища в държавата не са малко. Учениците се обучават на стара техника, която вече не се използва.

По думите на Вълчев средната заплата на учителите от 1 юли тази година е 444 лева, като с прибавена 13-та заплата средното възнаграждение на месец става 472 лева, а след първия стълб на диференцираното заплащане от 1 октомври вероятно 489-490 лева.

От 1 януари ще има 10 на сто увеличение, от 1 юли 2008 още 10 на сто увеличение,освен това от диференцираното заплащане - още два пъти по 5 на сто.

Министърът на финансите Пламен Орешарски заяви, че не е вярно твърдението, че закупуването на 20 правителствени автомобила попречило на увеличението на учителските заплати. Ако парите, с които са купени колите, бяха разпределени, то всеки учител щеше да получи средно по-малко от 1 лев увеличение.

Министър-председателят Сергей Станишев припомни, че вторият стълб на диференцираното заплащане предвижда заплащане на база оценка на самото училище, а третият е свързан с кариерното развитие на учителите. В продължение на години развитието на вътрешната кариера беше много силно затлачено, каза още премиерът.

По думите му съотношението на брутната учителска заплата към БВП на глава от населението до края на юни е 74 на сто, планира се до края на мандата на кабинета то да надмине 100 процента, което е средната европейска норма.

Министър Петър Димитров заяви, че информационните и комуникационните технологии трябва да са основен приоритет в икономиката, но това може да стане самос подготвени кадри.

Утре се очаква министър Вълчев да разговаря със синдикатите за предложенията на кабинета.